loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مشارکت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده محمدرحیم عیوضی

سال نشر : 1385

تعداد صفحات : 271

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

امروزه در سراسر جهان یکی از مولفه های مشروعیت ساسی میزان مشارکت مردم در امر سیاسی است. از آنجا که مردم ایران در بهمن 57 با حضور گسترده ی خود توانستند انقلاب اسلامی را به پیروزی برسانند بنابراین با آگاهی از تاثیر این حضور و حفاظت از دستاوردهای آن در عرصه های مختلف مشارکت عمیق و رو به تکامل لازم بود.

نگارنده در این پژوهش کوشیده تا با بهره گیری از دو نظریه ی جامعه شناختی کارکردگرایی و مبادله، وضعیت مشارکت سیاسی در ایران را پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بررسی کند. نگارنده با اشاره به این مشارکت سیاسی، تنها شرکت پرشور در انتخابات و در زمان برگزاری آن نیست، بلکه امری است مستمر، ساری و جاری در زمان و مکان، توجه به دو عنصر مسئولیت پذیری و آگاهی را از جانب مردم و حکومت، امری مفید برای مشارکت سیاسی می داند و تصریح می کند. به جهت ماهیت و ساختار اسلامی و مردمی حکومت و اعتقاد و توجه عمیق به آرای مردم و نقش اصلی آنان در اداره ی جامعه، میزان آگاهی و مسئولیت پذیری مردم، رشد قابل توجهی داشته است، اما آن چه با این رشد هم آهنگ نبوده است، از طرف مقابل یعنی حکومت کنندگان است. به عبارت دیگر، مرور عوامل موثر بر مشارکت سیاسی پس از انقلاب اسلامی، عدم توازنی را میان میزان آگاهی و مسئولیت پذیری مردم و حکومت کنندگان نشان می دهد. بنابراین می توان گفت حکومت کنندگان، تا حدود عقب تر از مردم حرکت کرده اند و باید برای به جریان انداختن مشارکت سیاسی مطلوب تر تلاش کنند، در غیر این صورت شاهد رکود نسبی در زمینه ی مشارکت سیاسی خواهیم بود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما