loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه مقالات همایش بزرگداشت حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی فلسفی (زبان گویای اسلام)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده رحیم نیکبخت

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 432

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

با رسمیت تشیع در ایران که ریشه در گرایش ایرانیان به خاندان پیامبر (ص) داشت ، مرجعیت شیعه در جایگاه نواب عام امام غائب (ع) انجام وظایف مذهبی و اجتماعی را در جامعه ی اسلامی ایران بر عهده گرفت . حد فاصل بین توده ی مردم و مرجعیت شیعه خطبا و وعاظ مذهبی بودند که رساننده ی پیام و نظر مرجعیت بوده و هستند . در حقیقت خطبا و گویندگان مذهبی نمایندگان مرجعیت شیعه به حساب می آمدند . نقشی که وعاظ و گویندگان مذهبی در تاریخ معاصر ایران و به ویژه انقلاب اسلامی ایفا کرده اند در همین بستر صورت گرفته است . در مبارزات مراجع عظام تقلید شیعه در مقابل استبداد داخلی یا استعمار خارجی ، وعاظ با سخنرانی های مهیج خود مردم را از نظریات مراجع عظام تقلید آگاه ساخته آنها را برای مبارزه هدایت کرده اند .

در دوره ی زعامت آیت الله العظمی بروجردی مرحوم حجت الاسلام محمدتقی فلسفی در پیام رسانی مرجعیت عظام شیعه به توده ی مردم نقش و جایگاه مهمی دارد که این نقش در نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) ادامه یافت . مرحوم حجت الاسلام فلسفی ویژگی هایی دارد که وی را از سایر خطبای هم عصرش امتیاز می دهد . لحن سخن و استادی در فن بیان و آشنایی به رموز سخن گفتن ، مطالعات عمیق در مسائل مورد نیاز جامعه از جمله ویژگی های ایشان می باشد . علاوه بر موارد فوق ، بایستی شجاعت در بیان حق و تبعیت از مرجعیت عظام شیعه را هم افزود ؛ گرچه خاندان جلیل قدر و عالم وی را نیز نبایستی نادیده گرفت .

همایشی که برای بررسی نقش وعظ و خطابه در تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی در یکصدمین سالگرد تولد حجت الاسلام فلسفی برپا گردید ، فرصت مناسبی بود تا ابعادی ناگفته از شخصیت ، ویژگی ها و مبارزات نابغه ی سخن مورد توجه قرار گیرد و بر اساس مقالات ارسالی به دبیرخانه ی همایش و سفارش مقالاتی به محققان تاریخ انقلاب اسلامی ، مجموعه مقالات در چهار بخش آماده ی انتشار شد .

در بخش اول با عنوان « منبر و خطابه ؛ ویژگی و کارکردها » ، « ویژگی های ممنبر و خطبا از نظر مقام معظم رهبری » ، « سیر تاریخی منبر » ، « الزامات وعظ و خطابه » ، « نقش وعاظ در گسترش فرهنگ دینی » ، « جواز عمامه در دوره ی رضا شاه » از مطالب مورد بررسی شده در این بخش است . ویژگی ها و خصوصیات و اندیشه های مرحوم حجت الاسلام فلسفی از جمله شیوه ی تبلیغ وی ، شخصیت ، اندیشه ها ، « حق فرزند در داشتن مادری شایسته » ، « دموکراسی از نظر حجت الاسلام فلسفی » عناوین مقالات بخش دوم می باشد. بخش سوم : به مبارزات حجت الاسلام فلسفی طی حیات وی از دهه ی بیست تا پیروزی انقلاب اختصاص یافته است .

در این بخش مقالاتی به شرح زیر درج شده است : « مبارزات وی علیه حزب توده » ، « سخنرانی های فلسفی در مسجد آذربایجانی ها و سید عزیزالله » و « حجت الاسلام فلسفی در زندان » ، « فلسفی سخنگوی دیانت » و « مبارزات فلسفی به روایت اسناد » . خاطرات و نامه هایی از مرحوم حجت الاسلام فلسفی در بخش چهارم گردآوری شده است . هر چند خاطرات درج شده در این قسمت بخش اندکی از خاطرات ارسال شده به دبیرخانه ی همایش است ، با این حال زوایایی از حیات و مبارزات وی را روشن می کند .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما