loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حجت الاسلام محمدتقی فلسفی به روایت تصویر

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

تحقیق و تنظیم کتاب مهدی قیصری | محمدرضا تمری

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 336

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

شناخت انقلاب اسلامی به عنوان برجسته ترین و بی نظیرترین انقلاب قرن بیستم از نظر نقش مذهب در تحرک توده های مردمی ـ که سال ها حکومت دولت مداران دین زدا را تجربه کرده بودند ـ نیازمند بررسی نقش تمام کسانی است که به نوعی در بیداری مردمی ایفای نقش کردند. از جمله کسانی که در پیروزی انقلاب اسلامی به طور اساسی و مستقیم در تحرک توده مردم نقش داشتند، وعاظ مساجد و به اصطلاح «منبری » ها بودند. یکی از وعاظ شهیر که نزدیک به یک قرن از طریق وعظ و خطابه در یک دوره حساس و پر التهاب تاریخ ایران ظهور کرد، شیخ محمدتقی فلسفی است. مردم ایران هنوز صدای واعظی که در اوج اختناق پهلوی بالای منبر سخنانی انتقاد آمیز و تند بیان می کرد و مجالس او در هر جا با انبوه جمعیت پذیرایی می شد، از یاد نبرده اند.

به مناسبت یکصدمین سال تولد حجت الاسلام فلسفی «زبان گویای اسلام» مرکز اسناد انقلاب اسلامی تصمیم بر این گرفت تا مجموعه تصاویر حیات و مبارزات آن واعظ مبارز را جمع آوری و منتشر نماید. به همین جهت از تصاویر موجود در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، آرشیو اسناد و کتابخانه ی ملی ایران، آلبوم های شخصی افراد که با آن مرحوم تصاویری داشتند، آلبوم تصاویر خانواده مرحوم فلسفی و چند حلقه فیلم سخنرانی های آن مرحوم پس از انقلاب بهره گرفته شد. در مجموع بیش از پانصد تصویر تهیه شد که از بین آنها بهترین تصاویر انتخاب گردید و تصاویر تکراری یا با کیفت پایین نادیده گرفته شد.

در این مجموعه از برخی از اسناد نیز استفاده شده است و این به دلیل اهمیت آن اسناد بوده است؛ اگر چه مجموعه اسناد مربوط به مبارزات مرحوم فلسفی توسط وزارت اطلاعات منتشر شده است. برای این مجموعه مدخل پژوهشی در نظر گرفته شده است که شامل یک دوره ی فشرده از زندگی و مبارزات مرحوم فلسفی می باشد و به دلیل اختصار به بسیاری از مسائل فقط اشاره کلی شده است و هدف از تألیف مدخل پژوهشی، آشنایی کلی مخاطب با موضوع تصاویر می باشد. عکس ها و توضیحات این کتاب در 5 فصل گردآمده است: 1- پیشینه خانوادگی 2- از تولد تا آغاز ملی شدن صنعت نفت 3- ار نهضت ملی شدن صنعت نفت تا وفات آیت الله بروجردی 4- از وفات آیت الله بروجردی تا پیروزی انقلاب اسلامی 5- از پیروزی انثلاب اسلامی تا رحلت
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما