loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رساله فوگ

ناشر سوره مهر

نویسنده آندره ژدالژ

مترجم محسن الهامیان

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 396

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 25898 10003022
33,000 31,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این رساله به سه بخش و چهارده فصل تقسیم شده است. بخش اول به بررسی تفصیلی اصول کلی فوک، به ویژه آنچه مربوط به فوک مکتبی است می پردازد. بخش دوم به اشکال گوناگونی اختصاص دارد که فوک به عنوان رفتاری از کمپوزیسیون می تواند به خود بگیرد. بخش سوم نیز به ارتباطی که فوک با هنر دولوپمان موزیکال دارد پرداخته می شود. نویسنده در این رساله، فوگ مکتبی را از فوک کمپوزیسون موزیکال جدا کرده است.

فوگ نوعی موسیقی چند صدایی است که آواهای موجود در آن یا به عبارتی ملودی های آن از دو تا شش صدای مشخص و مجزا تشکیل شده است که به صورت عمودی در کنار هم قرار گرفته اند و یک فرم اوج گیرنده هارمونیک را به وجود می آورند. در واقع فوگ پایه آموزش برای موسیقی ای است که از طریق تقلید و گسترش جلو می رود. البته در چنین شکلی از موسیقی هیچ چیز مانع آن نیست تا از سکونس و تکرار استفاده نشود. آنچه آهنگسازی بر مبنای فوگ را از یک تکرار یا سکونس ساده جدا می کند، ابداع ملودیکی است که فوگ نویسی می آموزد چطور یک ملودی به شکل های بی نهایت متنوع و گوناگون بتواند ارائه شود و این ابداع در شکل های تقلیدی به کار گرفته شود.

آندره ژدالژ در کتاب رساله فوگ تمامی نکات و پیچیدگی های فوگ را با لحنی روان و ساده می آموزد.
نویسنده در این رساله فوگ، مکتبی را از فوگ کمپوزیسیون موزیکال جدا کرده است؛ به این دلیل که این نوع فوگ را نوعی کمپوزیسیون موزیکال ملاحظه نکرده، بلکه آن را تمرینی برای علم معنی و بیان موزیکال، فرمی خشک و قرار دادی دیده است که درعمل به کار گرفته نمی شود. او هرگاه که توانسته، قوانین را با تکیه به مثال هایی گرفته شده از استادان به ویژه باخ بررسی کرده است. تمام مطالب این رساله، در مدت طولانی تدریس نویسنده فراهم شده است و این مطالب در نتیجه تماس روزانه او با شاگردان به دست آمده است. نویسنده کتاب با بیان نمونه های متعدد و تعاریفی که ارایه می دهد، در واقع این نکته را گوشزد می کند فوگ شیوه ای است بسیار قوی، حتی در یک شکل مکتبی که به طور موزیکال ایده ها و احساساتی را در زبانی بسیار غنی و متنوع بیان می کند.

مطالب این کتاب به سه بخش تقسیم شده است. بخش اول شامل بررسی تفصیلی اصول کلی فوگ به ویژه آنچه مربوط به فوگ مکتبی است. بخش دوم به اشکال گوناگونی اختصاص دارد که فوگ به عنوان رفتاری از کمپوزیسیون می تواند به خود بگیرد و بالاخره در بخش سوم به ارتباطی که فوگ با هنر دولوپمان موزیکال دارد پرداخته می شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما