loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بازخوانی چرند پرند دهخدا

ناشر سوره مهر

نویسنده ولی الله درودیان

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 136

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در این کتاب علاوه برپرداختن به ابعاد زندگی و آثار دهخدا بخش اصلی کتاب مربوط به دهخدا و نقد و بررسی سلسله مقاله های «چرند و پرند» وی که بیش از یک سده از انتشار آن ها می گذرد است.

«بازخوانی چرند و پرند» دهخدا، صرفاً یک بازبینی و بازنشر ساده این اثر استاد مسلم زبان و ادبیات فارسی نیست. که اگر چنین بود، ما با یک پژوهش اجتماعی تمام عیار روبرو نبودیم. درودیان در این اثر، نگاه محققانه ای به شگردها و روش های علی اکبر دهخدا در نگارش اثر معروفش انداخته است. او تلاش می کند تا «چرند و پرند» را از منظر جامعه شناسی، انسان شناسی و روش ادبی بررسی کند که همین دسته بندی را در کتاب خود به خوبی تفکیک کرده است. نگارنده این کتاب، نیک می داند که ابتدا باید بلندای فکری و غنای ادبی دهخدا را در پیشگاه مخاطبش آشکار کند. بنابراین، خلاصه ای از حیات نامه این شاعر و نثرنویس را فصل نخست کتاب خود قرار می دهد و سپس درصدد معرفی شیوه ها، روش ها و شگردهای دهخدا در چرند و پرند برمی آید.

درودیان که در مسیر شناخت دهخدا، قلم زنی کارکشته و پژوهنده ای سختکوش نشان داده و آثار دیگری نیز درباره این بزرگمرد عرصه ادب پارسی روانه جهان نشر کرده است، در فصل دیگری از کتاب، دلایل عامه پسندی «چرند و پرند» را مطرح کرده و آن، فصل «زبان کوچه در چرند و پرند» است. در ادامه درودیان، مسئله مهمی از پژوهش خود را به نگره های دهخدا نسبت به زن معطوف می کند؛ آنجا که ساده دلی زنان ایرانی و برخوردهای ناهنجار مردان با زنان، توأمان موجب گریستن و خندیدن مخاطب می شود و....
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما