loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کوتاه ترین راه در نوازندگی پیانو

The tecnhique of piano

ناشر سوره مهر

نویسنده والتر گزه کین | کارل لایمر

مترجم محسن الهامیان

ویراستار طاهره ایرانی

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 244

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 26225 10003022
165,000 156,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب ک‍وت‍اه ت‍ری‍ن‌ راه‌ در ن‍وازن‍دگ‍ی‌ پ‍ی‍ان‍و، منبعی علمی و آموزشی برای کلیه نوازندگان پیانو بر اساس متد کارل لایمر، نوشته وال‍ت‍ر گ‍زه‌ک‍ی‍ن‌ و ک‍ارل‌ لای‍م‍ر است و با ترجمه محسن الهامیان در انتشارات سوره مهر منتشر شده است. با کمک این کتاب ارزشمند و دقیق، نوازندگان در هر سطحی که باشند، می‌توانند نوازندگی خود را پیشرفت دهند و از نکات مطرح شده در آن استفاده کنند.

کوتاه ترین راه در نوازندگی پیانو، کتابی جامع است که هم مباحث تئوریک و هم مباحث عملی را دربر دارد. این اثر دو بخش دارد:
بخش اول والتر گزه کین نکاتی را که از استاد خود، کارل لایمر آموخته است، نوشته است: این بخش به هنرجو کمک می‌کند تا تمام حواسش را بر روی حرکات خودش و نت‌های نواخته شده متمرکز کند. به این ترتیب فرامی‌گیرد چطور احساسش را برای درک زیبایی و ظرافت نوانس‌ ها تربیت کند. این روش (self-control) یا نظارت به خود نام دارد.
بخش دوم کتاب قطعاتی از باخ و بتهوون را بررسی می‌کند. در این بررسی، هنرجو نت به نت و میزان به میزان، پیش می‌رود تا روش اجرای صحیح و اصولی جملات هر قطعه را فرا بگیرد. علاوه بر این نکاتی برای اجرا در کنسرت و توضیحاتی برای داشتن اجرای بی‌نقص را نیز می‌آموزیم.
این کتاب در مجموع هم از نظر مباحث تئوریک موسیقی و هم از لحاظ تمرین های عملی آن از جامع ترین منابع مکتوبی است که می تواند مورد بهره برداری کلیه هنرجویان پیانو قرار بگیرد.

تمرینی از لهبر و اشتارک

اولین چیزی که شاگرد برای شل و لَخت کردن ماهیچه‌های بازو باید یاد بگیرد، حالتی است که در حین قدم زدن داریم. برای به دست آوردن این حالت، بازوی شاگرد را بلند می‌کنم تا دست به موازات شانه قرار گیرد، ولی کف دست باید کاملا به پایین باشد. دستم را عقب می‌کشم. بازو باید به پایین سقوط کند؛ مثل بازوی یک مرده. با این روش احساسی از راحت و شل بودن برای ماهیچه‌ها می‌تواند به دست آید.
وقتی قدم می‌زنیم، دست به طور طبیعی کمی خمیدگی دارد و انگشت‌ها کمی به داخل خم شده‌اند. در این حالت، ماهیچه‌ها هرگز کشیده نمی‌شوند؛ در حالی که خمیدگی به بیرون یا خمیدگی بیشتر انگشت‌ها باعث کمی فشار است و ماهیچه‌ها را می‌کشد.

حالت طبیعی دست با ماهیچه‌های شل و لَخت درست مثل همان حالتی است که در حین قدم زدن داریم و این باید اصلی باشد برای زمانی که پیانو می‌نوازیم. در هنگام نواختن، تا آنجا که ممکن است انگشت‌ها باید کمی خمیده باشند و از فشار سراسر، که باعث شکسته شدن مفصل انگشت به داخل می‌شود، پرهیز کنیم. نوازنده باید روی لبه صندلی بنشیند و از تکیه دادن به پشتی صندلی خودداری کند.
قسمت بالدی بدن باید کمی به جلو خمیده باشد. بالای بازو باید به طرف جلو متمایل و بازوها از محل اتصال به شانه شل باشند. بلندی صندلی به حدی باشد که اجازه دهد قسمت پایین بازو (ساعد) همسطح کلاویه‌ها قرار گیرد.

نکته مهم دیگر که شیوه مرا از دیدگاه معمولی نواختن جدا می‌کند، عبارت از حذف تمام حرکت‌های غیر ضروری است. وقتی می‌خواهیم در شیوه‌ای مصمم نوازندگی کنیم، راحت بودن و پرهیز از حرکت غیر لازم ضروری است. هر نوع دشوار کردن کار، نه تنها برای نتی که نواخته می‌شود ایجاد اشکال می‌کند، که برای نت بعدی نیز خطر دارد. حالا اجازه دهید آنچه را که قبلا یادآور شدیم، توضیح دهم. برای تمرین، یک کمپوزیسیون آسان، یکی از تمرین‌های جلد دوم آموزش پیانوی لهبر را انتخاب می‌کنیم. (به صفحه بعد مراجعه کنید.) کاری که باید در ابتدا انجام دهیم، تجسم تصویر نت‌ها است. این کار باعث خواهد شد تمرین از حفظ نواخته شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما