loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

واژه در قاب: ساختارشناسی جریان اقتباس ادبی در سینمای ایران

ناشر سوره مهر

نویسنده مزدا مرادعباسی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 236

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 26323 10003022
17,000 16,200 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

بررسی تمام فیلم های اقتباسی سینمای ایران؛ از «فردوسی» سپنتا تا «دایره مینا» مهرجویی

«واژه در قاب» پژوهشی است درباره ی چگونگی حضور ادبیات داستانی داخلی و خارجی در فیلم های سینمایی تاریخ کشورمان.
با توجه به اینکه فیلم های سینمایی اقتباسی دریچه ای نوین به سوی نمایش ادبیات یک ملت به جهانیان هستند، نگاهی دوباره و جدی به گنجینه ی ادبیات داستانی غنی ایران ضروری به نظر می رسد. دلیل انجام این پژوهش بی توجهی به ادبیات داستانی معاصر در آثار سینمایی کنونی کشورمان بوده و نویسنده تلاش کرده است مسئله اقتباس در سینمای کشورمان را از سال 1313 تا 1386 مورد بررسی قرار دهد.

«واژه در قاب» متشکل از 8 فصل است که در آنها به مسائلی از قبیل اقتباس از ادبیات کهن ایران، ادبیات داستانی معاصر ایران، نمایشنامه های ایرانی و خارجی و همچنین ادبیات خارجی توضیح داده شده است.
در این فصول آثار کارگردانانی چون «ناصر تقوایی»، «داریوش مهرجویی» و نویسندگانی چون «غلامحسین ساعدی» ، «هوشنگ مرادی کرمانی» و «صادق هدایت» بیش از همه مورد توجه قرار گرفته اند.
مؤلف دوفصل آخر کتاب را به تحلیل روند اقتباس در دوفیلم «دایره مینا» و «چکمه» اختصاص و میزان موفقیت این آثار در اقتباس از داستان های برجسته فارسی را مورد نقد قرار داده است.

جریان سینمای اقتباسی از ادبیات معاصر، پس از انقلاب اسلامی به دلایل مختلف کم رنگ می شود و ادبیات خارجی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.
سعید مستغاثی دلایل این امر را چنین بیان می کند:« اولا انقلاب اسلامی به دلیل پتانسیل فرهنگی خود بیش از مسائل اقتصادی و حتی سیاسی بر ابعاد فرهنگی جامعه اثر گذاشته بود؛ از همین رو هر آنچه به نوعی به حیطه فرهنگ ارتباط داشت، مورد تجدید نظر قرار گرفت و ...»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما