loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

یاد و یادگار، خاطراتی از دیدار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) با همسر مکرمه ی حضرت امام قدس سره الشریف

5 (1)
چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب «یاد و یادگار» حاوی نمونه هایی از بیانات و گفت وگوهای حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با همسر مکرمه ی حضرت امام رحمه الله است که همزمان با ششمین سالگرد درگذشت بانو ثقفی منتشر گردیده است.

پس از ارتحال جانسوز حضرت امام رحمه الله در خرداد ۱۳۶۸، رهبر معظم انقلاب هرساله برای احوالپرسی، عیادت و زیارت همسر گرامی امام عظیم الشان دیدار یا دیدارهایی با ایشان داشته اند. همه ی دیدارها به جز دیدار آخر در بهمن ماه ۱۳۸۷ که در بیمارستان و برای عیادت از ایشان صورت گرفت، در بیت حضرت امام رحمه الله در جماران و تا سال ۱۳۷۳ و فقدان جانسوز حجت الاسلام و المسلمین حاج سیداحمد خمینی رحمت الله علیه با حضور ایشان صورت پذیرفته است.

محتوای این دیدارها نمایانگر حقایقی نورانی از شخصیت الهی امام عزیز رضوان الله علیه و حاکی از اعتقاد و ارادت ویژه ی رهبر معظّم انقلاب به امام بزرگوار رحمه الله و علل این باور و عشق و نیز حاوی نکته ها و درس های فراوان برای پیروان راه آن امام راحل است.

معظم له در اولین روزهای پس از ارتحال حضرت امام رحمه الله فرمودند:
«امروز بزرگترین وظیفه ی ما ملت ایران که مریدان قدیم و اولین یاران امام خمینی بودیم، این است که درس های آن امام بزرگوار را مرور کنیم. شخصیت عظیم رهبر کبیر انقلاب و جوهر درخشانی که همه ی دنیا را تحت تأثیر قرار داد، در درس ها و بیانات و رهنمودهای او آشکار شده است. البته همه ی ما با شناخت کامل آن شخصیت عظیم خیلی فاصله داریم و بدون مبالغه و اغراق باید گفت که هنوز ابعاد بسیاری از شخصیت آن روح ملکوتی و انسان بزرگ و والا برای ما شناخته شده نیست.» ۱۳۶۸/۴/۱۵

آنچه از ملاحظه و دقت در همین چند یاد و خاطره برای خواننده ی بصیر حاصل می شود نکاتی ارزشمند و راهگشا در سیر تکاملی انسان مؤمن انقلابی برای زندگی به سبک اسلامی و پیام هایی مهم برای فعالان و دغدغه مندان فکری و فرهنگی است که در ذیل به چند نمونه از آن اشاره می شود:
۱. نگاه الهی به حوادث و وقایع و تحلیل کلی از شرایط، از ورای حوادث تلخ و شیرین روزگار به حکمت الهی نگریستن و در نتیجه شاکر دائمی بودن بر مشیت الهی. (صفحات ۱، ۲)

۲. ارادت عمیق، قلبی و خالصانه و واقعی به حضرت امام رحمه الله و تصریح به عشق ورزیدن به آن مراد ورای تمامی شئون استادی و حتی رهبری انقلاب عظیم اسلامی، که نشانه ها و نتایج این عشق الهی در جای جای این کتاب و در انبوه بیانات معظم له در طول سال های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون آشکار است. (صفحات ۳، ۱۵، ۱۶، ۲۹)

۳. تشخیص و تمیز ویژگی ها و خصوصیات اعتقادی و رفتاری امام راحل و سبک زندگی شخصی، اجتماعی و سیاسی ـ فرهنگی آن حضرت و تأکید و توصیه به شناخت آن به عنوان الگویی برای همه ی نسل ها در همه ی اعصار مخصوصاً برای نسل جوان؛ خصوصیاتی همچون اعتقاد راسخ به انقلاب و نظام اسلامی، عبادت و تهجّد شبانه، عدم هراس و ترس از دشمن، که این ویژگی ها امام را به اسوه ای برای همه ی مردم خصوصاً جوانان و اهل علم و تحقیق تبدیل می کند.

۴. تجلی تقوا در تمامی ابعاد زندگی شخصی، سیاسی ـ اجتماعی، و عبادی که مهمترین عامل موفقیت امام راحل بوده است. رهبر معظم انقلاب درباره ی این خصوصیت حضرت امام رحمه الله میفرمایند:
«تقوا در زندگی امام بزرگوارِ ما صرفاً به معنای انجام کارهای عبادی نبود؛ تقوا در همه امور بود. تقوا یعنی مراقب درستیِ کار و عمل؛ بخصوص در آنجایی که به مسائل مهم ارتباط می یابد. درس و معاشرت و حضور در مرکز تحصیلی و حضور در میان جامعه و خانواده و محیط های زندگی هم مظهر تقواست. در همه اینها شما به عنوان یک جوان برگزیده ـ که برای یکی از مهمترین کارهای این کشور انتخاب و پذیرفته شده اید ـ باید آن را در مقابل خودتان قرار دهید. تقوا یعنی مراقبت از رفتار و گفتارتان، با همان روحیه نوآوری و ابتکار و فعال بودن و نشاط جوانی. وقتی تقوا با روحیه جوانی و به کار بردن استعدادهایی که در شما وجود دارد، همراه شود، معجزه ها خواهد آفرید.» ۱۳۷۸/۲/۲۹

۵. تأکید بر اهمیت خانواده توجه به وجود نعمت همسرِ همراه، فداکار، صبور، ایثارگر و مستحکم؛ و تکریم همسر. (صفحات ۹، ۱۰، ۲۷، ۳۱، ۶۹ـ۷۰)

۶. توجه به نعمت زندگی در دوران حیات حضرت امام رحمه الله و آثار این هم عصری و فواید آن برای بهره مندان از این فرصت بی نظیر الهی! (صفحات ۳۱ـ۳۲)

۷. توصیه به اهمیت تشکیل خانواده در اولین و بهترین فرصت و شرایط براساس الگوی زندگی اسلامی. (صفحات ۴۹، ۶۷)

۸. اهمیت حفظ، اشاعه، ترویج و انتشار ابعاد زندگی سیاسی ـ اجتماعی ـ فرهنگی و خانوادگی امام راحل رحمه الله و بیان زیبایی های الهی در حیات آن امام رحمه الله که بهترین سرمشق و الگو برای همه ی انسانها مخصوصاً مسلمانان عصر حاضر و نسل های بعدی است. (صفحات ۱۷ـ۱۹، ۴۳)

در این کتاب بیانات بدون لحاظ ترتیب تاریخی دیدارها و براساس تناسب محتوایی در کنار یکدیگر آمده است. بیانات رهبر انقلاب و نیز عناوینی که عیناً از بیانات ایشان انتخاب شده به رنگ سبز و بیانات همسر مکرمه ی امام رحمه الله و دیگر حاضران به رنگ سیاه درج شده و در موارد محدودی که به علت کیفیت نامطلوب صوت و فیلم گوینده نامشخص است، دایره سیاه گذاشته شده است. برای زیباسازی متن توضیحات لازم در پرانتز با اندازه حروف کوچکتر در بین بیانات آورده شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما