loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روشن فکری و اصل گرایی فلسفی

ناشر سوره مهر

نویسنده عماد افروغ

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 248

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 26829 10003022
17,000 16,200 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در این کتاب موضوعاتی نظیر سنت و تجدد، نگاه فلسفی به سنت، نوشدگی و وجه تعاملی دین و جامعه، مطهری و پرسش از ایرانی مسلمان بودن، مفهوم و تاریخچه روشن فکری، مبانی معرفتی روشن فکری، تیپولوژی روشن فکری در ایران، نسل چهارم روشن فکری، دینداری و روشن فکری، شریعتی، الگوی موفق نسل دوم روشن فکری، و شریعتی؛ روشن فکری حقیقت گرا را مورد بحث قرار داده است.

« روشن فکری و اصل گرایی فلسفی» چهارمین جلد از مجموعه آثار دکتر عماد افروغ است. افروغ در این کتاب موضوعاتی نظیر سنت و تجدد، نگاه فلسفی به سنت، نوشدگی و وجه تعاملی دین و جامعه، مطهری و پرسش از ایرانی مسلمان بودن، مفهوم و تاریخچه روشن فکری، مبانی معرفتی روشن فکری، تیپولوژی روشن فکری در ایران، نسل چهارم روشن فکری، دینداری و روشن فکری، شریعتی، الگوی موفق نسل دوم روشن فکری، و شریعتی؛ روشن فکری حقیقت گرا را مورد بحث قرار داده است. به اعتقاد افروغ در این کتاب، مفهوم روشنفکری را اگر مستقل از معانی و دلالت های منتسب به آن و رد نظر از گفتارهای تاریخی و سیاسی و اجتماعی مربوط به آن واکاوی مفهومی می کردیم و می کوشیدیم تا مبانی نظری، ملزومات و مدلولات منطقی آن را جدا از اتفاقات بیرونی فهم و درک کنیمف امروزه این مفهوم از جایگاه موجه تر و قابل قبول تر در جامعه و در میان اصحاب اندیشه و عمل برخوردار بود. همچنین افروغ در بحث تیپولوژی روشنفکریان ایرانی، به طبقه بندی روشن فکریان ایران در دوره های مختلف می پردازدو بر این مبنا چهار دسته بندی از روشن فکران ارائه می دهد.

یکی از پیش فرض های روشن فکری، حق مدار بودن آن نسبت به انسان هاست.اگر روشن فکر قایل به وجه و حقوق ثابت برای انسان نباشد، اصولا آگاهی بخشی و رهایی چه معنایی خواهد داشت. با نفی حق برای انسان، چرا نام اسارت و اجبار، آزادی و اختیار نباشد؟ چرا نام استبداد، آزادی و نام ظلم، عدالت نباشد؟ با مبنای حق گرایی و درک نیازهای واقعی مرتبط با حقوق انسانی است که بی توجهی به این نیازها، سرکوب آن ها و یا فریب و اغوای توده ها معنا می یابد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما