loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نمایش روحوضی: زمینه، زمانه و عناصر خنده ساز

ناشر سوره مهر

نویسنده محمدباقر انصاری

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 118

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در واقع لزوم ثبت، حفظ و احیای نمایش روحوضی با توجه به نیاز بشر امروز به خنده، دلیل اصلی تولید انتشار این کتاب دانسته شده است.در این کتاب می توانید مباحثی همچون «بازشناسی ماهیت خنده»، «کمدی چیست» و «ماهیت و ساختار نمایش های شادی آور ایرانی» مطالعه کنید.نمایش روحوضی از تکمیل نمایشی ابتدایی به نام تقلید (مضحکه) و با وارد شدن پرسناژی به نام «سیاه» به جود آمده است و بیشتر در جشن های شادی، نظیر عروسی اجرا می شد. نویسنده در کتاب «نمایش روحوضی؛ زمینه، زمانه و عناصر خنده ساز» مفصلاً درباره نمایش های شادی آور ایرانی بحث می کند تا بار دیگر به شکلی ژرف و عمیق، ریشه های این گونه از نمایش بررسی و شناسایی شود. او حتی تلاش می کند تا در مقاطعی از تاریخ، مانند تحولات سیاسی پس از کودتای 28 مرداد 1332، تأثیر مسائل اجتماعی بر روند نمایش های طنز روحوضی را بررسی و معرفی کند.

نویسنده در مقدمه نگاهی به تاریخ نمایش در ایران در انواع مختلف شادی آور و حتی در مقابل تعزیه و نمایش های مذهبی دارد و در فصل های بعدی به تفصیل درباره نمایش های شادی آور ایرانی سخن می گوید و سعی دارد به زمینه هایی که به ساختار و تکامل این نمایش ها کمک کرده، اشاره کند.
فصل نخست به بازشناسی ماهیت خنده اختصاص دارد. او ابتدا از خنده و رویکردهای پزشکی و از اینکه لبخند زدن حتی بر تعداد ضربان قلب، فشار خون، تنفس و اسپاسمِ سر، بدن و حرکات بازوها تأثیر می گذارد، سخن می گوید. در ادامه برای تکمیل کار از خنده و خندیدن در آینه اسلام و تأثیر روانی آن بر انسان مطالبی را مطرح می کند.

در فصل دوم به کمدی و ریشه های آن از نظر ارسطو، ریشه های یونانی و آتنی می پردازد و پس از آن انوع کمدی، یعنی کمدی کهن، میانه، نو، احساساتی و... را تشریح می کند.
ماهیت و ساختار نمایش های شادی آور ایرانی و بررسی عناصر خنده ساز در نمایش شادی آور روحوضی، فصول بعدی این کتاب را تشکیل می دهند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما