loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ابرساختگرایی: فلسفه ساختگرایی و پساساختگرایی

ناشر سوره مهر

نویسنده ریچارد هارلند

مترجم فرزان سجودی

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 280

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 26976 10003022
120,000 114,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب اَبَرساخت گرایی، فلسفه ساخت گرایی و پساساخت گرایی نوشته «ریچارد هارلند» است که دکتر فرزان سجودی آن را ترجمه کرده است. این کتاب از سه بخش تشکیل شده است. در بخش نخست کتاب، طیف گسترده ای از نگرش های ابرساخت گرایانه در حوزه های متفاوت علوم انسانی، زبان شناسی، مردم شناسی، نظریه روان کاوی، اقتصاد سیاسی و نشانه شناسی عمومی شرح داده شده است و دیدگاه اندیشمندانی چون سوسور، دورکیم، لوی اشتروس، فروید، مارکس و بارت آورده شده است.

بخش دوم کتاب، اختصاص به اولویت نشانه بر چیزهای ذهنی و ایده های ذهنی دارد. در این بخش پیشرفت های حوزة اصلی ابرساخت گرایی و نظریه زبان و همچنین نظریه های مربوط به دانش علمی که آلتوسر و فوکو ارائه داده اند، نیز بررسی شده است. ارتباط موضوع فلسفی اَبَرساخت گرایی با دیدگاه های فلسفی پیشین نیز جز مباحث این بخش است. در بخش سوم کتاب، ریچارد هارلند برخلاف بخش دوم که به اولویت نشانه بر چیزهای ذهنی پرداخته بود در این بخش به اولویت نشانة ضد اجتماعی بر نشانه اجتماعی پرداخته است. در این بخش دیدگاه اندیشمندانی چون دریدا، کریستوا، بارت، فوکو، دل سوز و بودریا مطرح شده است. هدف نویسنده از ابداع کلمه اَبَرساخت گرایی این بوده است که اَبَرساخت گرایی پوششی باشد برای کل حوزة ساخت گرایان، نشانه شناسان، مارکیست های آلتوسری، فوکویی ها، پساساخت گرایان و...

«... ساختارگرایی، به تنهایی به واژه ای بسیار محدود بدل شده است و مثلاً برای بررسی اندیشمندانی چون: فوکو، که به شدت از آنکه ساخت گرا خوانده شود نفرت دارد و یا دریدا که موضوع خود را به وضوح در تقابل با ساخت گرایی تعریف می کند، کارایی ندارد. بهتر است واژة ساخت گرایی را برای متفکرانی چون: سوسور، یاکوبسن، لوی استروس و گریماو بارت (بارتِ عناصر نشانه شناسی، اسطوره شناسی و نظام مد) نگه داریم که به شیوة بخصوصی درباره ساختارها می اندیشند. در مورد ساخت گرایی، اَبَرساخت گرایی به صورت اَبَرساخت گرایی تظاهر می کند؛ یعنی یک پدیده فکری عظیم در ورای ساخت گرایی...»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

کارو

نام اصلی کتاب Superstructuralism: The Philosophy of Structuralism and Post-Structuralism است. Structuralism و مشتقات آن درواقع معادل ساختارگرایی است. ترجمۀ آن به ساختگرایی اشتباه است. ساختگرایی (یا برساختگرایی) معادل constructivism است. این دو مفاهیمی متفاوت هستند و از دکتر فرزان سجودی بعید است که چنین اشتباهی انجام داده باشد.

28 مهر 1396

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما