loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دین و جهانی شدن

ناشر سوره مهر

نویسنده حمید نگارش

سال نشر : 1385

تعداد صفحات : 119

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 27068 10003022
8,000 7,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر، پژوهشی است محققانه در حوزه دین و جهانی شدن که نویسنده آن را در چهار فصل گردآورده است. نویسنده در کلیات بحث به تعریف مفاهیم می پردازد، سپس دین جهانی شدن، پیشینه جهانی شدن را بررسی می کند و در آن به مباحث مانند ماهیت جهانی شدن، عوامل جهانی شدن می پردازد. در این اثر نویسنده توسعه و تنوع رسانه ها و وسایل صوتی تصویری و توسعه بانکها، مؤسسات و سازمانهای بین المللی را مورد توجه قرار می دهد و نقش آنها را در جهانی شدن به بررسی می گیرد. نگارنده در فصل اول، ابعاد جهانی شدن را قابل توجه می داند و عوامل آن را جهانی شدن سیاست، اقتصاد و فرهنگ می داند که گویا به صورت جهان شمولی رخ نموده و ابعاد بیشتری از زندگی انسانها را در بر گرفته است.

پیامدهای جهانی شدن که در آن می توان آثار و پیامدهای منفی آن مانند: توسعه فساد، تحمیل فرهنگ غرب، همسان سازی فرهنگی و ... و همچنین تقابل فرهنگی جایگزین تعامل فرهنگی، استحاله فرهنگی و بحران هویت و پیامدهای شکل گیری انقطاع فرهنگی مانند: تغییر آرمانها و ارزشها، تغییر باورها و اعتقادها از مباحث فصل دوم کتاب است که نویسنده در آن به تغییر رفتارهای اجتماعی، بی هویتی اشاره نموده است. حمید نگارش تنها به پیامدهای منفی جهانی شدن اشاره نکرده بلکه پیامدهای مثبت آن را نیز بررسی کرده است. تقویت همکاری جهانی، تقویت چندصدایی مقابل حاکمیت تک صدایی، کم شدن هزینة تولید، آموزش فراگیر علمی را از پیامدهای مثبت جهانی شدن برشمرده است. در فصل سوم کتاب نویسنده به اسلام و جهانی شدن پرداخته و در آن به اسلام و فرمتهای جهانی، رشد ارزشهای دینی، توسعه اقتصاد عدالت محور، فرهنگ سازی، اندیشمندان اسلامی و جهانی شدن پرداخته است و بحث دین و جهانی شدن را به بررسی گرفته و دین و جهانی شدن را فرصت و تهدید دانسته است.

اسلام و چالشهای جهانی، مانند القای ناکار آمدی دین به نفی جاودانگی احکام دین از مباحث فصل چهارم کتاب است که نگارش به راهکارهای مقابله با این مقوله، ایجاد شناخت و آگاه سازی تبیین جامعیت دین، فطرت رمز جامعیت و جاودانگی دین اشاره کرده و در فرجام با ارائه الگوهای دینی، مانند امام علی (ع) اولین جوان موحد، یوسف الگوی نفی ستیزی و جوانان اصحاب کهف تلاش ورزیده است، تا بتواند از پیامدهای منفی جهانی شدن جلوگیری نماید. از متن کتاب می خوانیم: جهان شمولی و جهانگیر شدن برای تمام فرهنگها و هویتهای بومی و ملی مخاطره آمیز بوده است، به گونه ای که همه آنها را در معرض نابودی قرار داده است. بدیهی است که دین و مذهب به عنوان یکی از عناصر مهم هویت فرهنگی از تعرض فرهنگ سازان و سردمداران دهکده جهانی در امان نبوده است. دین اسلام به جهت ویژگیهای منحصر به فرد خود توانسته است فرهنگ جهانی را به چالش فرا خواند. اسلام در طول تاریخ همواره نشان داده است که می تواند با فرهنگها برخورد خلاقانه داشته باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما