loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گوسان پارسی: بررسی نقل های موسیقایی ایران

ناشر سوره مهر

نویسنده جهانگیر نصیری اشرفی

سال نشر : 1385

تعداد صفحات : 396

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

گوسانان پارسی وظیفه انتقال تمام فرهنگ شفاهی ایران را بر عهده داشتند که بعد ها با شکل گیری جامعه متمدن شهری این وظایف بین دیگران تقسیم شد و تنها نقالی و داستان پردازی بر عهده گوسانان باقی ماند. کتاب گوسان پارسی نوشته جهانگیر نصر اشرفی اولین متن فراهم شده قابل دسترس به زبان فارسی است که به بررسی مضامین فرم و کارکرد نقل در موسیقی نواحی ایران پرداخته و به بررسی تاریخی و ریشه یابی علل اجتماعی در پیدایش خنیاگران قدیم ایران توجه دارد. نصری اشرفی با شناختی درخور از جوهره سنت های موسیقایی ایران، این کتاب را نوشته است.

نویسنده کتاب از سال ها پیش موضوع نقل های موسیقایی در نواحی ایران را دست مایه کار پژوهشی اش قرار داده است و با کنکاش و جست و جو در شیوه ها و فرم های داستان پردازی موسیقایی و چگونگی انتقال برخی از تجارب و ره آوردهای فرهنگی، کتاب گوسان پارسی را نوشته است. این کتاب از 30 فصل با عناوینی مانند بازماندگان و راویان سنن گوسالی و خنیایی در ایران، فرم در نقل های ایران، نقل بومی- نقل ملی، نقل های نواحی ایران، بررسی نقل های خراسانی، بررسی نقل های تالشی، معرفی هنرمندان و... تشکیل شده است. جهانگیر نصراشرفی با نگاهی تیزبینانه تمام گوسانان پارسی را در این کتاب مورد رصد قرار داده و با بهره گیری از منابع تاریخی که در دست داشته، توانسته بخش مهمی از تاریخ موسیقی ایران که تا به حال سخنی از آن به میان نرفته را زنده کند.

کتاب حاضر، بررسی نقلهای موسیقایی ایران زمین است که جهانگیر نصری اشرفی آن را در 396 صفحه تحقیق و گرد آورده است. گوسان پارسی بررسی نقل و نقالی در نواحی ایران است که شامل نقلهای موسیقایی، منظومه ای و تلفیقی است که در آن به نقالی وجهی از هنر گوسانی و خنیایی، نقل رسمی یا ملی، نقلهای دینی ـ مذهبی، نقلهای پهلوانی، نقلهای تاریخی، اسطوره ای و حماسی، نقلهای غنایی آورده شده اند. که بررسی آنان کمکی است جهت دستیابی به هنر موسیقایی نواحی ایران بزرگ در امر نقالی و نقل گری. در این کتاب به فرم در نقلهای ایران، نقل بومی، نقل ملی، نمونه هایی از نقل ترک و ترکمن، بررسی نقلهای خراسانی، بررسی نقلهای گیلان و تالش، نقلهای کومش، مازندران، گلستان و ... پرداخته شده اند. در حقیقت گوسان ها نخستین عهده داران هنر شفاهی زمانهای ما قبل امپراطوری های بزرگ ایران نبودند. از دوران نسبتاً طولانی اعتقادات مبتنی بر باورهای ابتدایی و سپس میتراپرستی تا زمانی که بر اساس اسنادی نادر به دست آمده به نام گوسان (کوسان) برخورد می کنیم.

آگاهی های ما در مورد ناقلان فرهنگ شفاهی بسیار اندک است، همین آگاهیهای اندک نیز عموماً، متکی بر آرای کلی و پژوهشگران فرهنگ و تمدن جوامع ابتدایی در فلات ایران است. اما کلی از این نظر که در مقایسه با دورانی چنین طولانی از این فرهنگ کشفیات و داشته ها ناچیز و بغایت جزئی است. قدر مسلم این که گوسان ها میراث دار مجموعه سنت ها و هنرهای شدن که ابتدا به عنوان وظیفه عمومی تلقی می شده و رفته رفته در اختیار افراد خاص قرار گرفت و آنگاه که گوسان ها به عنوان یک وظیفه به صورت اختصاصی وظیفه اجرایی اینگونه سنت های شفاهی را عهده دار شدند. یک نوزایش و باروری با سرعت افزون تر از پیش پدیدار شد. ضرورت شکل گیری چنین طبقه ای در دوران مورد بحث کاملاً قابل فهم است، چه توسعه اجتماعی و تجزیه و تفکیک امور منجر به دسته بندی بسیاری از مشاغل و مسئولیت های موجود گردیده بود. اکنون قرنهاست که از سنت گوسانی به معنای خاص کلمه اثری نیست و تنها در تاریخ می توان رد پای آن را یافت. کتاب حاضر که مجموعه از نشست هایی در این مورد است، کمک است در شناختن این گنجه ای عظیم کهن و گران سنگ تا با گذشتة فرهنگی مان بهتر آشنا شویم و آن را در زندگی معنوی و فرهنگی امروزمان به کار ببندیم.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما