loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فلزکاری

ناشر سوره مهر | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

نویسنده حسین یاوری

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 142

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 27198 10003022
29,000 27,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

فلزکاری در جهان و ایران موضوع اصلی کتاب است. در این کتاب به مروری برپیشینه فلزکاری، بررسی خواص و ویژگیهای فلز با تأکید برخواص مس و آلیاژ برنج، مختصری درباره ساخت و قلمزنی روی فلزات و آلیاژها، حکاکی روی مس و نقره و میناکاری پرداخته شده است.

کتاب به مروری بر پیشینه فلزکاری، بررسی خواص و ویژگیهای فلز: با تأکید بر خواص مس و آلیاژ برنج، مختصری درباره ساخت و قلمزنی روی فلزات و آلیاژها، حکاکی روی مس و نقره، میناکاری، آشنایی با هنر ملیله کاری، مختصری درباره هنر طلاکوبی روی فولاد، آشنایی با هنر فیروزه کوبی، که شامل زرگری و فیروزه کوبی است، می پردازد.
مولف با عنایتی که بر تحقیقات علمی ای که روی فلز کاری داشته توانسته این هنر را در ایران به صورت علمی کاربردی نماید. چاقوسازی و ساخت «قندشکن» و قلم تراش، قفل سازی، شامل قفلهای رمزی و قفلهای کلیدی از بحثهای کاربردی فلزکاری در ایران است که از روزگاران دور سلاطین و امرای منطقه کاربرد داشته است. آشنایی با زیورآلات محلی، ضریح سازی و ساخت در ِ اماکن متبرکه و سایر هنرهای مرتبط با فلزکاری که مجموعا ً با عکس و نقشه همراه است از بحث های حسین یاوری در این کتاب است.

یاوری باور دارد که فلزکاری و هنرهای مرتبط با آن به عنوان هنر صناعی، از کهن ترین روزگاران تا دوران معاصر و زمان حال استفاده کاربردی داشته است. آثار ارزشمندی همچون مفرغینه های لرستان، زیورآلات و ریتونهای هخامنشی، بشقابهای نفیس و زرین و سیمین ساسانی، آثار بی بدیل صدر اسلام، مفرغها و مشبک کاریهای بی همانند سلجوقی و نفایس گرانقدر فلزی چون طلاکوبیها و نقره کوبی ها و مرصع کاری های دوران صفویان و سرانجام ضریح های پرجلوه و با ا ُبهت اماکن متبرکه از اهم استفاده های فلز در ایران است.

فلزکاری، خود رشته های متعدد و متنوعی همچون انواع قلمزنیها، حکاکی، میناکاری، ملیله کاری، طلاکوبی، نقره کوبی، فیروزه کوبی، چاقوسازی و ساخت قلم تراش، قفل سازی، ساخت زیورآلات محلی، ضریح سازی و ساخت در اماکن متبرکه و... را شامل می شود که با بحث مرتبط با آن در ایران استفاده های متعدد داشته است و در آینده گردشگری و صنعت محلی می تواند مورد توجه ملی قرار گیرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما