loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کوچ

ناشر سوره مهر

مترجم سولماز حدادیان

عکاس محمدرضا بهارناز

خوشنویس حمید عجمی

سال نشر : 1382

تعداد صفحات : 54

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مجموعه حاضر (کوچ) نیم نگاهی است به حیات و زیباییهای زندگی ایلی. آقای محمدرضا بهارناز با محیا کردن رنج سفر و زحمات فراوان در دل زندگی زیبا و بکر ایران بزرگ از ایلها و قبایل که روزگاری بیشترین جمعیت ایران را تشکیل می داد، عکس گرفته و آرامش و سکون را در عکاسی باز یافته و حرکت برای همیشه را که جزئی از زندگی کوچ نشینان است به تصویر کشیده است. آرامش در زندگی کوچ نشینان معنی ندارد آنها کوچ می کنند تا زندگی کنند و دمساز باشند با طبیعت مادر. حرکت اساس زندگی آنهاست. می روند و می روند تا با خالق زیباییها مأنوس باشند.

آرام نمی گیرند تا محتاج نباشند. کوشش دارند تا دیگران از دست آورد آنان بی بهره نباشند. در این دنیای پر رنگ و ریا، یکرنگ و صادق بزیند. آنان میراث داران نیاکانشان را که نیاکان تمام ایرانیان است، با خود می برند تا دست یغما گران به میراث جاودانی و کهن نرسند. مظاهر زندگی آنان هنر است و هنرشان نابی ناب، از این جاست که بهار ناز شب و روز با آنها راه پیموده است تا این زیبایی را ثبت کند و مانا سازد. ماحصل این کوچ و زندگی در حرکت مجموعه حاضر است که دریچه دوربین ایشان بارها باز و بسته نشده است تا زندگی را و حرکت را ثبت کند. جلوه هایی از طبیعت و صاحبان اهل طبیعت را ماندگار سازد. تلاش کند که هنرمندی دختران جوان و پیرزنان زحمت کش ایل و عشایر کوچ نشینی صدایی یابد و این صداها باعث شود که فراموشیها، هجرانها، شکوه ها و تحقیرها و نابرابریها پایان یابد.

چشمان نافذ و گله مند کوچ نشینان، طراوت دیگری ـ و رنگ و صورت دیگر یابد. میراث داران کهن این مرز و بوم یعنی کوچ نشینان رشته استمرار فرهنگ و حیات ملت ایران اند که دور از غوغای شهر و ماشین تلاش دارند این میراث را حفظ کنند، سرفراز باشند و سربار به حساب نیایند. در عکسهای بهارناز می توان عشق، امید، عاطفه، وفاداری و از خودگذشتگی را لمس و احساس کرد، تا شهرنشینان امکان مشاهده این زیبایی را داشته باشند. در عکسها می توان مهمان نوازی، مشارکت و همیاری پاکی و بی ریایی را به زیبایی یافت که عین زندگی کوچ نشینان است و زندگی فراموش شده ای ایرانیان شهرنشین. مجموعه حاضر ایران بزرگ است با همان شکوه و سرفرازی و مردان دلیر و مرزداران گمنامش که گویا پدران و نیاکان این مرز و بوم در تصویرها حیات دوباره یافته اند و رستم سوار بر رخش به هیرمند زده است تا ایران را دریابد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما