loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فاطمه (س) اسوه بشر

5 (1)

ناشر اسراء

نویسنده عبدالله جوادی آملی

ویراستار جعفر آریانی

تحقیق و تنظیم کتاب مهدی آقایی

سال نشر : 1398

تعداد صفحات : 260

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 27347 10003022
168,000 159,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

ستودن فاطمه زهرا (س) همواره از بحث ها و موضوع های محوری در سخنان و آثار آیت الله عبدالله جوادی آملی است که در فرصت های مختلف به آن پرداخته شده است. مرکز نشر اسراء که مسئولیت چاپ و نشر آثار آیت الله جوادی آملی را بر عهده دارد در مجموعه تألیفات سال 93 خود، اقدام به انتشار اثری با موضوع فاطمی با عنوان «فاطمه (س) اسوه بشر» کرده که برگرفته و تنظیم یافته از آثار آیت الله جوادی آملی در معرفی شخصیت فاطمه (س) است.

مرکز نشر اسراء در بخشی از مقدمه ای که بر این کتاب نوشته، آورده است: «سهم فاطمه (علیها السلام) در ماندگاری دین بسیار عظیم و سنگین است؛ در روزگار بعد از رحلت رسول (ص) که خورشید وجودش افول کرد، تنها ستاره ای که در آسمان غبارگرفته اسلام سوسو می زد و با صدای حزین و آرامَش، دل ها را مشتاق نگاه می داشت، فاطمه (علیها السلام) بود. در دوران سخت حاکمیت سقیفه که با حبس و زندان بردن غدیر همراه بود، تنها ناله ای که ماند و فریاد شد، ناله دختر رحمةٌ للعالمین بود که با کمال شهامت و شجاعت از دین و ماندگاری آن توسط حضرت علی (ع) می گفت و حقانیت او و بطلان دیگران را صلا می داد.
از آنجا که شخصیت ستودنی فاطمه (س) و نقش به یادماندنی آن در حساس ترین فراز تاریخ اسلام باید همواره زنده و پویا باشد، سعی و تلاش مراکز دینی و فرهنگی که از منبع جوشان قرآن و عترت مایه می گیرند، در شناخت صحیح و شناسایی درست این ملکه دار هستی، بایستی اصیل و ناب باشد.»

کتاب «فاطمه (س) اسوه بشر» شامل پنج بخش است. کتاب در فصل نخست با عنوان «کلیات» به بیان مباحثی با عناوین ضرورت شناخت اهل بیت (ع)، گستره شناخت اهل بیت (ع)، اهل بیت (ع) بهترین الگوی هدایت، فاطمه (س) آینه تمام نمای اهل بیت، فاطمه (س) الگویی فرا جنسیتی و فاطمه (س) الگویی فراتر از زمان و مکان پرداخته است. بخش دوم کتاب به بررسی فضایل و مناقب اهل بیت (ع) و حضرت فاطمه (س) اختصاص یافته است.
حضرت فاطمه (س) در آینه قرآن عنوان بخش سوم است که طی آن، فاطمه (س) در صفای آینه وحی و به روایت آیات و سوره هایی چون آیه تطهیر، آیه مودت، سوره کوثر، سوره قدر و سوره دهر معرفی شده است. کتاب در بخش چهارم به بررسی و تبیین سیره حضرت فاطمه (س) در ابعاد علمی و معرفتی، تربیتی و آیین همسرداری و اجتماعی و سیاسی پرداخته است. بخش پنجم کتاب نیز به طرح هفت پرسش و پاسخ پیرامون حضرت فاطمه (س) اختصاص یافته است.

پرسش هایی چون چرا فاطمه (س) با این همه مقامات و فضایل به عنوان پیامبر برگزیده نشد؟، چرا در بین 124 هزار پیامبر و 14 معصوم فقط یک زن وجود دارد؟ و چگونه ممکن است که حضرت فاطمه (س) پیش از آفرینش امتحان شود؟، از جمله سؤالاتی است که در این بخش به آنها پاسخ داده شده است. پیام آیت الله جوادی آملی به کنگره فاطمه شناسی و همایش «بانوی آفتاب» نیز، بخشی است که در صفحات پایانی کتاب فاطمه (س) اسوه بشر گنجانده شده است.

در بخش پنجم کتاب که اختصاص به طرح پرسش ها و پاسخ هایی درباره حضرت فاطمه (س) یافته، با طرح این سؤال که چرا حضرت فاطمه (س) با این همه مقامات و فضایل به عنوان پیامبر برگزیده نشد، آمده است:

«گرچه پیغمبر (ص) کسی است که وحی بر او نازل می شود؛ اما این گونه نیست که هر کس وحی دریافت کرد، پیغمبر باشد؛ چون وحی گاهی إنبایی است و گاهی تشریعی؛ چه اینکه نبوت گاهی نبوت إنبایی است و گاه نبوت تشریعی. قرآن کریم مسئله نبوت تشریعی را که به صورت رسالت بیان می شود ــ چون یک کار اجرایی است و حشر با مردم را همراه دارد و رهبری جنگ و صلح و دریافت مسائل مالی و توزیع اموال و تنظیم کار جامعه را به عهده دارد ــ در اختیار مردها قرار داده و در سوره نحل می فرماید:
«وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ إِلاّ رِجالاً نُوحِی إِلَیْهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لاتَعْلَمُونَ»؛ یعنی رسالت یک کار اجرایی است و ما قبل از تو ای پیامبر! جز مردان را به عنوان رسول نفرستاده و فقط به مردها وظیفه رسالت دادیم. پس رسالت به معنای رهبری جامعه، بیان حلال و حرام، واجب و مستحب، مکروه و مباح و مانند آن، نبوت خاصی است که چون مقام اجرایی است به عهده مردها گذاشته شده؛ ولی نبوت إنبایی بدین مفهوم است که فردی از طریق وحی مطلع شود که در جهان چه می گذرد، آینده جهان چیست؟ و آینده خودش را ببیند و از آینده دیگران نیز باخبر شود.
این نوع از نبوت به ولایت برمی گردد نه به نبوت تشریعی و رسالت اجرایی. اگر چه این نوع از نبوت پشتوانه هرگونه رسالت و نبوت تشریعی است؛ اما به مردان اختصاص ندارد، بلکه زنان نیز می توانند به این مقام دست پیدا کنند.» (صص 183 ــ 184)
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما