loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بیز بئله گودلریک سیر طنز در ادبیات ترکی آذربایجان - جلد اول

درآمدی بر سیر تحول و تطور طنز در زبان ترکی آذربایجانی

ناشر سوره مهر

نویسنده صالح سجادی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 660

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 27534 10003022
35,000 33,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب بیز بئله گودلریک سیر طنز در ادبیات ترکی آذربایجانی؛ جلد 1 اثری از صالح سجادی است. این کتاب درآمدی بر سیر تحول و تطور طنز در زبان ترکی آذربایجانی است. طنز یکی از انواع ادبی است که جایگاه مهمی در ادبیات معاصر جهان پیدا کرده است، هرچند می‌توان نمونه‌هایی از آن را در آثار دیگر ادبیان و نویسندگان نیز دید. با وجود اینکه طنز بسیار پرکاربرد است، اما همچنان در تعریف آن و برداشت‌های آن اشتباهاتی می‌شود.

کتاب سیر طنز در ادبیات ترکی آذربایجانی؛ جلد 1 از مجموعه سیر طنز در ادبیات ترکی آذربایجانی سه جلدی است که با نگاهی کامل و جامع، طنز را در این زبان بررسی می‌کند و در انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

طنز در ادبیات فارسی در ادبیات کلاسیک فارسی، طنز در میان آثار نویسندگان دوره‌های مختلف به اشکال گوناگون وجود داشت. درصدر این افراد، عبید زاکانی، پدر طنز در ادبیات فارسی است. عطار نیشابوری نیز در الهی‌نامه، رگه‌ها و جنبه‌‌هایی از طنز را به نمایش می‌گذارد. با ظهور مشروطیت و ایجاد فضای نسبتا باز مطبوعاتی، طنز، بندهای تفریح‌های افراطی و سطحی را گسست و به عنوان نوع ادبی بسیار جدی، توجه بسیاری از نویسندگان و شعرای بزرگ را به خود جلب کرد.
میرزا آقاخان کرمانی از آن جمله طنزپردازانی است که در راه هدفش جان باخت. علی اکبر دهخدا، سید اشرف‌الدین قزوینی (نسیم شمال)، میرزاده عشقی و زین‌العابدین مراغه‌ای از پیشگامان طنز در ادبیات فارسی در دوران انقلاب مشروطه بودند. در نسل‌های بعدی، محمدعلی جمالزاده، صادق هدایت، بهرام صادقی، منوچهر صفا و ایرج پزشکزاد نویسندگانی بودند که طنز را در برنامه کارشان جدی گرفتند.
از طنزپردازان به نام معاصر ایران، میتوان عمران صالحی، منوچهر احترامی، کیومرث صابری فومنی (گل آقا) و ابوالقاسم حالت را نام برد. در ادبیات کلاسیک فارسی، طنز چه به صورت شعر و چه به صورت نثر، به شکل قطعات کوتاهی در دست است و فقط در سالیان اخیر و بعد از رواج رمان‌نویسی است که داستان‌های بلند مبتنی بر طنز پدید آمده است.
آثار طنزنویس معروف ایرج پزشکزاد و برخی از آثار صادق هدایت از این رسته است. عبید زاکانی، بزرگترین و شاید تنها طنزنویس در ادبیات کلاسیک فارسی است که طنزهای به جا مانده از عبید در هر دو شکل نظم و نثر قابل مشاهده است. کتاب طنز «چرند و پرند» نیز یادگار طنزنویس بزرگ معاصر، شادروان علی اکبر دهخدا است.
از آنجایی که طنز و هجو معمولا به هم در آمیخته است، برخی از قطعات ایرج میرزا را هم میتوان طنز به شمار آورد. طنز در ادبیات ترکی آذربایجانی طنز در ادبیات شفاهی و مکتوب آذربایجان، انواع مختلفی دارد؛ که از آن میان می‌توان به عبارات طنز، اصطلاحات و ضرب‌المثل‌ها، کنایات، لطیفه‌ها، قصه‌های طنز، بایاتی‌های طنز، تمثیل، هجو، بحر طویل، میخانا، حربه ـ زوربا (رجزخوانی ادبی)، مضحکه، تازیانه، نقیضه‌نویسی، نثر فکاهه، منظومه‌ها و رمان‌های طنز و... اشاره کرد...
  • زبان کتاب
    فارسی - ترکی
  • سال نشر
    1394
  • چاپ جاری
    1
  • تاریخ اولین چاپ
    1394
  • نوع جلد
    جلد نرم
  • قطع
    رقعی
  • تعداد صفحات
    660
  • ناشر
  • نویسنده
  • وزن
    822
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    شنبه 16 خرداد 1394
  • تاریخ ویرایش اطلاعات
    سه‌شنبه 26 اردیبهشت 1402
  • شناسه
    27534
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما