loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

همگام با حسین (ع)

ناشر سروش

نویسنده اسد حیدر

مترجم محمدباقر ذوالقدر

مستندساز رسول جعفریان

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 331

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 2838 10003022
22,000 19,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب قبل از آنکه یک پژوهش تمام عیار و همه جانبه در خصوص زندگی و قیام امام حسین (ع) باشد، نگاهی روایت گونه و گذرا به فرازهای اصلی حیات و مبارزات امام حسین (ع) با تأمل بیشتر در حوادث منتهی به شهادت آن حضرت است. نویسنده تلاش کرده تا در اثنای روایت خویش، بر ابهامات و احیاناً غرض ورزی ها در نقل های تاریخی نگاهی محققانه بیاندازد.

اسد حیدر باتوجه به شناخت عمیقی که در معرفی بافت اجتماعی و ساختار سیاسی شهر کوفه و گرایش های قومی، مذهبی و سیاسی موجود در آن دارد، بررسی دقیقی صورت داده است که به فهم درست علت موضع گیری های چندگانه و رفتار پیش بینی ناپذیر مردم کوفه کمک می کند.

بخش عمده منابع مورد استفاده برای تدوین این کتاب، مدارک اهل سنت و نقل های تاریخی مورخان سنی است که این امر هرچند از آن جهت که مبتنی بر حداقل های مورد قبول دانشمندان سنی در مورد واقعه ای که نقل ها بین شیعه و سنی در آن بسیار مورد اختلاف و متفاوت است، ارزش خاص خود را دارد و آن را اثری اسلامی و نه صرفاً شیعی بدل کرده است؛ از این رو می تواند در جهان اسلام مخاطبان بیشتری داشته باشد.

کتاب" همگام با حسین(ع)" نگاهی نهضتی، سیاسی و اجتماعی به مسئله دارد و آن چنان که نویسنده خود بدان اعتراف کرده است از ذکر فجایع دردناک و وقایع تکان دهنده ی واقعه ی عاشورا و به ویژه حوادث و مصائب اهل بیت (ع) پس از عاشورا – جز مواردی محدود و گذرا – اجتناب کرده است. از این رو شرح گوشه هایی از آن حوادث آنچنان که در این کتاب آمده است، به هیچ وجه از عظمت حادثه و عمق فاجعه و نامردمی ها و دردمنشی هایی که بر خاندان پیامبر (ص) گذشته است، نمی کاهد.

این اثر ارزشمند هرچند در مقطع تاریخی خود، به ویژه در محل نگارش و نشر آن یعنی در کشور عراق، در نوع خود اثری کم نظیر بوده است، لکن به حمدالله در کشور ما، به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و گشوده شدن فضای سیاسی و فرهنگی در جامعه، زمینه ی مطالعه و پزوهش های عالمانه در خصوص عاشورا و امام حسین(ع) فراهم آمده است و آثاری ارزشمند خلق گردیده است.

این کتاب متنی تاریخی و مملو از اشارات و نکات دینی است و ترجمه آزاد و مفهومی آن می توانست به روانی و زیبایی ادبی آن کمک کند، لکن این شیوه ی ترجمه از اعتبار و اتقان مفهوم و محتوای آن می کاست؛ از این رو مترجم تلاش کرده تا عین عبارت را با همه دشواری ها؛ به فارسی برگرداند که این امر بر جذابیت بیشتر کتاب و اعتبار آن افزوده است.

کتاب " همگام با حسین(ع)" در یازده فصل تدوین شده است که شامل پرتویی از زندگی امام حسین (ع)، درآمد، ولایت عهدی یزید، آغاز مبارزه، مسلم بن عقیل، حرکت به سوی عراق، محاصره، در انتظار جنگ، طالبیون، شهادت، پس از شهادت و زینب کبری در پایان سفر می باشد.

این کتاب همچنین در هفتمین دوره کتاب سال ولایت در سال 84 در بخش ترجمه به عنوان کتاب در خور تشویق مورد تقدیر آیت الله جعفر سبحانی، سیدجعفر شهیدی و سید جعفر سیدان قرار گرفته است و استاد رسول جعفریان نیز برآن مقدمه ای نگاشته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما