loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نظریه های جهانی شدن و دین (مطالعه ای انتقادی)

ناشر نشر نی

نویسنده حسین کچویان

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 214

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

«نظریه های جهانی شدن و دین» کتابی است از «دکتر حسین کچویان» که به قرائت انتقادی نظریات جهانی شدن از منظر تئوری پردازان آن و جایگاه دین در این نظریه پردازی ها می پردازد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هئیت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با مطالعهٔ انتقادی نظریات متفکرانی چون الوین تافلر، دیوید هاروی، فردریک جیمسون، امانوئل کاستلز، آنتونی گیدنز، فرانسیس فوکویاما، رابرتسون و بیر معتقد است که در این نظریات دین به عنوان مانع تصویر شده است و تلاش می شود که به حاشیه رانده شود.

او نظام ارزشی این متفکران را دنیاگرایانه می خواند و بر این باور است که آن ها با اصل گرفتن تجدد از عهدهٔ فهم وعده های جهانی ادیان و درک اندیشه و توان جنبش های دینی و چرایی آن ها برنمی آیند.

نگاه متفاوت و انتقادی «دکتر حسین کچویان» به «نظریه پردازی در علوم اجتماعی سکولار» قطعا رهیافت جالبی برای علوم انسانی است. حسین کچویان در کتاب «نظریه های جهانی شدن و دین» به مطالعه ای انتقادی دربارهٔ نقش دین و کارکرد آن در تئوری های جهانی شدن پرداخته است.

در نخستین فصل کتاب نویسنده به خوانش آرا و اندیشه های «الوین تافلر» در این رابطه می پردازد. در فصل دوم کچویان نظریه های جهانی شدن نسبت به دین را به دو دستهٔ جناح چپ تجدد و جناح راست تجدد تقسیم می کند.

در خوانش نظریه های چپ، کچویان به بررسی اندیشهٔ دیوید هاروی، فردریک جیمسون و امانوئل کاستلز پرداخته است. کچویان رویکرد مارکسیست ها به دین را تداوم رویکرد مارکس ارزیابی کرده که در آن به دین جنبه ای حاشیه ای داده شده است.

کچویان درباره این کتاب و موضوعش می گوید:
در اینکه جهانی شدن یک نظریه نیست و چندین نظریه است بحثی نیست. اما آیا وجه مشترکی میان این همه نظریه وجود ندارد که همه آن ها را تحت عنوان «نظریه جهانی شدن» جمع می کند؟ منظور من از نظریه جهانی شدن یک نظریه خاص نبوده و غرض نظریان راجع به این حوزه می باشد.
وی می افزود: به نظر می رسد این نکته که تمامی رسانه های جهان از جمله هالیوود و تمامی خبرگزاری های معتبر جهان به صورت هماهنگ و کاملاً جهت دار مشغول فعالیت هستند امری مشهود و غیرقابل انکار است و این که این ها همگی با یک هدف مشترک و یک رهبری مشترک فعالیت می کنند واضح است.
ایشان راجع به قرائت متفاوتش از جهانی شدن گفت: متاسفانه تمامی نظریاتی که راجع به جهانی شدن به توصیف و تبیین پرداخته اند مهم ترین نکته ای را که مورد بحث قرار داده اند بحث همگونی فرهنگ ها و یکپارچگی حوزه های فرهنگی می باشد. شما کتابی را پیدا نخواهید کرد که راجع به جهانی شدن بحث کرده باشد و به این نکته نپرداخته باشد. لذا عده ای می گویند حتماً یک چیزی بوده است که این همه بحث در مورد آن صورت گرفته و گرنه بحث ها بی جهت و بدون دلیل نبوده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما