loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

الکی خوش

ناشر کتاب نیستان

نویسنده امیر لشکری

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 176

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 29045 10003022
12,000 11,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

لشکری در نمایشنامه های خود که با مقدمه ای از دکتر محمود عزیزی منتشر شده است، به سراغ ادبیات رئالیستی طنزآمیز برای ترسیم موقعیت ها و بیان کلام خود رفته است؛ کلامی که پیش از هر چیز نمایش دهنده موقعیت های اجتماعی ناشی از تفکر زندگی انسان امروز دارد و بر خلاف بستر و موقعیت رخداد طنز آمیز خود، بسیار قابل اعتماد و اعتناست.
لشکری در نمایشنامه های خود در این کتاب بیش از هر چیز سعی کرده تا با کم کردن پرسوناژهای نمایش و تمرکز بر روی دیالوگ به عنوان واحد کلام و ترسیم رخدادها در پلاتوهای کوچک و ساده، بر درون انسان های حاضر در نمایش نامه هایش، تفکر آنها و نیز نوع نگاه و اندیشه شان و تصمیم گیری های ناشی از آنها، تمرکز کند.
انسان های نمایشنامه های لشکری همگی بسیار ساده و قابل ترسیم در مختصات ذهنی مخاطبشان هستند. هیچ نوع پیچیدگی ساختاری و ظاهری برای خلق آنها در نظر گرفته نشده؛ اما بدون اغراق باید اذعان داشت که هیچ کدام از آنها بر خلاف این ظاهر ساده، انسان هایی قابل پیش بینی نیستند و این مسئله به زیباترین شکل در پایان بندی های لشکری در این چهار اثر قابل رویت است.
به عبارت ساده تر هر گاه که مخاطب حس می کند روالی منطقی و قابل حدس در این نمایشنامه پیدا کرده و لذا از ادامه دادن باقی ماجرا امتناع می کند، نویسنده با چرخشی عجیب و زیبا و با استفاده از طنز بیانی، او را به سمتی غیر قابل تصور هدایت می کند و در نهایت با خلق یک پایان کمدی و البته دور از انتظار، او را در پیشگاه متن به تحسین وا می دارد.
نمایشنامه نخست از این مجموعه با عنوان «الکی خوش» بر پایه همین تفکر بر مدار دو شخصیت با عناوین مرد شیک پوش و ولگرد شکل پیدا کرده است؛ که طی آن در یک رویداد اتفاقی، پس از آشنا شدن این دو شخصیت با هم و پس از اینکه مخاطب حس می کند مرد شیک پوش به دلیل از دست دادن فلسفه و انگیزه زندگی قصد دارد مدتی مانند ولگردان زندگی کند و به همین دلیلی در حالی بخشیدن تمامی اش به اوست، لشکری با ترتیب دادن صحنه انتزاعی انفجار و کشته شدن مرد ولگرد به تلخ ترین شکل موجود و با هوشمندی ناشی از آگاهی به زبان و موقعیت طنز، پرده از تلاش مرد شیک پوش برای کسب موقعیت مرد ولگرد بر می دارد که در واقع استعاره ای است از منش و شیوه رفتاری وی در زندگی تا پیش از آن.
در نمایشنامه «زیارت نطلبیده» نیز نویسنده از همین موقعیت برای پایان بندی و به تصویر کشیدن ذهنیت درونی انسان ها و نقش آن در شکل دهی به نیات و درونیاتشان پرده بر می دارد.
در نمایشنامه وور وور از این مجموعه تلاش لشکری برای به تصویر کشیدن پاره ای دیگر از سیاهی های زندگی اجتماعی معاصر که در این موقعیت وارونه جلوه دادن یه معضل اجتماعی و تلاش انسان ها برای کلاه بر سر هم گذاشتن به زبان طنز و در قالب دیالوگ میان چهار نفر به تصویر کشیده شده است.
«یک بحث داغ فرهنگی»، «وور وور» و «کافیه فقط چند لحظه فکر کنی» از دیگر نمایش نامه های این مجموعه هستند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما