loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تسبیح گریه: گزیده مراثی فاطمی

5 (1)

ناشر شرکت چاپ و نشر بین الملل

گردآورنده کتاب مصطفی فاطمیان

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 728

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب شامل دو بخش است. بخش اول غزل ها و بخش دوم مثنوی ها. در هر بخش نه فصل وجود دارد که فصل اول حماسه و پیام قیام و جهاد حضرت زهرا (س) در دفاع از ولایت، فصل دوم کلیات مصائب حضرت زهرا (س) بعد از رحلت حضرت رسول (ص)، فصل سوم مصائب کوچه بنی هاشم و غصب فدک، فصل چهارم آتش زدن درب خانه و هجوم به بیت صدیقه کبری (س)، فصل پنجم مصائب ایام بستری، فصل ششم مصائب وداع، فصل هفتم مصائب روز شهادت، فصل هشتم شام شهادت و غسل و تشییع و تدفین و شام غریبان و فصل نهم مصائب بعد از شهادت حضرت زهرا (س) است.

به گفته نویسنده، بعضی از اشعار گردآوری شده در این مجموعه، ایراد محتوایی داشته است. مثلاً غلو و وهن بوده و به همین علت یک یا چند بیت حذف شده است. یا مثلاً در بیت اول یک کلمه اشکالی داشته مثلاً کلمه هایی مانند نعش و جنازه بوده که آن ها عوض شده است. یا بعضی کلماتی که در شأن اهل بیت (ع) نبوده جابه جا گشته است. در این تغییرات نظر اساتید بزرگی مانند مرحوم حاج علی آهی و استاد علی انسانی لحاظ شده است. بعضی از این اشعار به این دلیل حذف شد که ایراد محتوایی یا تاریخی داشتند. مثلاً یک واقعه تاریخی را نقل کرده که اصلاً ثابت شدنی نیست که آن بیت حذف شده است. شاید اگر مرلف می خواست آن بیت را بیاورد باید کل شعر را حذف می کرد. اما بیت را حذف کرده و کل شعر را نگه داشته است. برخی ابیات هم ایراد فاحش ادبی داشت که حذف شده است. زمانی یک ایراد جزئی ادبی و زبانی و لفظی و نگارشی داشته، مصاحمتاً استفاده شده اما اگر ایراد فاحش ادبی داشت حذف شده است. نویسنده در این مجموعه اشعاری را گردآوری کرده که اول از همه برای مداحان و بعد مابقی مخاطبان کاربردی باشد، یعنی ملاک اول وی برای انتخاب اشعار مخاطب و مداحان و ذاکران اهل بیت بودند. ممکن است خیلی دامنه گسترده ای داشته باشد و کسان دیگری هم از این کتاب استفاده کنند ولی ملاک اول ذاکران اهل بیت بودند.

در ابتدای این اثر، یک فهرست الفبایی وجود دارد که در هر فصل مصرع اول اشعار با نام شاعرش آمده و کار دیگری که در این مجموعه انجام گرفته این است که در پایان کتاب نمایه ای برای معرفی شاعران وجود دارد و سپس فهرست مجموعه های گردآوری و گلچین فاطمی که حدود 140 عنوان می باشد معرفی شده است. در پایان هم فهرست منابع کتاب و اشعاری که استفاده شده، با مشخصات کامل آورده شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما