loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فرهنگ و تمدن ایرانی - جلد دهم: سرگذشت فرش در ایران

ناشر افق

نویسنده مریم رجبی

ویراستار آمنه رستمی | مریم رجبی

تعداد صفحات : 215

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب دهمین عنوان از مجموعه «فرهنگ و تمدن ایرانی» است که نشر افق چاپ می کند. «سرگذشت فرش در ایران» نیز مانند دیگر کتاب های مجموعه مذکور، برای عموم مخاطبان نوشته شده و با تصاویری که دارد، مطالبی نسبتا عمومی را در بر می گیرد.

روند پیش روی مطالب کتاب، از چگونگی پیدایش فرش آغاز می شود و به فرش ایرانی می رسد. تغییر و تحولاتی که بر سر فرش ایرانی رفته، در خلال دوره های مختلف تاریخی، در این کتاب روایت شده است. انسان های اولیه برای درست کردن بستر خواب، ابتدا علف و سبزه به غار محل سکونت شان می بردند. بعد از آن روش گره زدن را آموختند و سپس با زیرو رو گذاشتن الیاف، حصیر بافتند. مردم ایران، حدود 5 هزار سال پیش حصیر می بافته اند.

ایرانیان وقتی به استحکام و قدرت الیاف تنیده شده پی بردند، پارچه و سپس فرش بافتند. باستان شناسان نشانه ها و ابزارهای بافندگی ایرانیان عصر مفرغ (حدود 4 هزار و 500 سال پیش) را پیدا کرده اند. همین مساله نشان دهنده قدمت و ریشه دار بودن فرش بافی در کشورمان است که در کتاب «سرگذشت فرش در ایران» به طور مشروح به آن اشاره شده است.

کتاب پیش رو، 12 فصل دارد که عناوین آن ها، به ترتیب عبارت است از: تولد فرش، پارس سرزمین فرش های زرین، اعراب و فرش ایرانی، از غرب تا شرق نقش و رنگ، از ویرانی تا شکوه، از سمرقند تا آناتولی، پادشاهان فرش، طرح و نقش در شکوه، فرش ایرانی نقاشی مدرن، نقش آفرینان قاجار، فرش و فرهنگ، فرش و دنیای نو.

مراسم ازدواج شاهزاده آناکاتارینا، دختر شاه زیگموند، پادشاه لهستان، نزدیک بود. پادشاه در تکاپوی تهیه جهیزیه برای تنها دخترش بود و بهترین وسایل را برای او مهیا می کرد تا پیش خانواده همسرش سربلند باشد. از یکی از سفیرانش به نام موراتوویچ خواست به ایران، که آن زمان دوست کشور لهستان بود، برود و قالی های زربفت کاشانی، که آن روزها زبانزد عام و خاص بودند، برای دخترش بخرد و به لهستان بیاورد. به این ترتیب، موراتوویچ راهی ایران شد. تاجرهای لهستانی در سفر به ایران، فرش و منسوجات ایرانی زیادی را با خود به لهستان می بردند.

به همین خاطر، صنعت بافندگی لهستان تحت تاثیر ایران قرار گرفت و در نساجی پیشرفت زیادی کرد. این صنعت در لهستان پرس نام گرفت که از نام ایران یا همان پارس گرفته شده بود. بافندگان ایرانی حتی در بعضی از فرش هایی که به لهستان فرستاده می شد آرم سلطنتی لهستان را می بافتند. امروزه بسیاری از این فرش ها در موزه مونیخ نگهداری می شوند...
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما