loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شیعه پاسخ می گوید

تحقیقی در مورد 10 مسئله مهم مورد بحث میان پیروان اهل بیت علیهم السلام و اهل سنت

ناشر مدرسه الامام علی بن ابیطالب (ع)

نویسنده ناصر مکارم شیرازی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 272

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 30707 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
45,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب از ده فصل با عناوین: «قرآن از هر گونه تحریف منزّه است، تقیّه در کتاب و سنّت، عدالت صحابه، احترام به قبور بزرگان، نکاح موقّت، سجده بر زمین، جمع میان دو نماز، مسح پاها در وضو، بسم الله جزء سوره حمد است و توسّل به اولیاء الله»گردآوری شده است.

فصل اول از «عدم تحریف قرآن، دو کتاب از دو گروه، به خاطر خصومت فرقه ای تیشه بر ریشه اسلام نزنید، دلایل عقلی و نقلی بر عدم تحریف و آخرین سخن» تشکیل شده است.

نویسنده در بخش دلایل عقلی و نقلی بر عدم تحریف نوشته است: «ما معتقدیم دلایل عقلی و نقلی فراوانی دلالت بر عدم تحریف دارد، زیرا از یک سو قرآن می گوید: «(إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ); ما قرآن را نازل کردیم و حفظ آن را بر عهده داریم». و در جای دیگر می فرماید: «(وَ إِنَّهُ لَکِتَابٌ عَزِیزٌ * لاَ یَأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَلاَ مِنْ خَلْفِهِ تَنزِیلٌ مِّنْ حَکِیم حَمِید)؛ این کتابی است قطعاً شکست ناپذیر، هیچ گونه باطلی نه از پیش رو نه از پشت سر به سراغ آن نمی آید، چرا که از سوی خداوند حکیم و حمید است». آیا چنین کتابی که خداوند حفظ آن را بر عهده گرفته، کسی می تواند دست تحریف به سوی آن دراز کند؟ از سوی دیگر قرآن کتاب متروک و فراموش شده ای نبود که کسی بتواند چیزی از آن بکاهد یا چیزی بر آن بیفزاید.»

عناوین فصل دوم عبارتند از: «تقیّه در کتاب و سنّت، تقیّه چیست، فرق تقیّه با نفاق، تقیّه در ترازوی عقل، تقیّه در کتاب الله، تقیّه در روایات اسلامی، آیا تقیّه فقط در برابر کفّار است، تقیّه حرام، تقیّه مدارایی».

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در تعریف تقیه در بخش تقیّه چیست؟ آورده است: «تقیّه آن است که انسان، عقیده دینی خود را در برابر مخالفان متعصّب و سرسخت که ممکن است خطری برای او بیافرینند، کتمان کند. به عنوان مثال مسلمان موحّدی در چنگال گروهی بت پرست لجوج، گرفتار شده که اگر اظهار توحید و اسلام کند، خون او را می ریزند یا صدمه مهمّ جانی، مالی و عِرضی به او می رسانند، او عقیده باطنی خود را مکتوم می دارد تا از گزند آنها در امان بماند. یا یک مسلمان شیعی در بیابانی گرفتار یک فرد وهّابی تندرو می شود که ریختن خون مسلمان شیعه را مباح می داند، در این حالت برای حفظ جان و مال و ناموس خود، عقیده خود را از او مکتوم می دارد.»

فصل سوم مباحث «دو عقیده متضاد، تندروان تنزیه، پرسش های بی جواب، صحابه کیانند، انگیزه اصلی عقیده تنزیه، آیا همه صحابه بدون استثنا عادل بودند؟، اصناف یاران پیامبر صلی الله علیه وآله، شهادت تاریخ، اجرای حدّ بر بعضی از صحابه در عصر پیامبر صلی الله علیه وآله، توجیهات غیر وجیه، مظلومیت علی علیه السلام، یک داستان شنیدنی» را مورد بررسی قرار داده است.

در فصل چهارم، عناوین «دورنمای بحث، سابقه تاریخی، توهّم شرک در زیارت قبور، آیا شفاعت خواستن با مبانی توحید سازگار است، شفاعت اولیاء الله مخصوص حال حیات نیست، زنان و زیارت قبور، شدّ رحال فقط برای سه مسجد، آیا بنای قبور ممنوع است، نابودشدن میراث های فرهنگی به دست وهابیان، بهانه ها، قبور نباید مسجد باشد، بهانه دیگر، آثار مثبت زیارت قبور بزرگان، تبرک جستن ممنوع است و وظیفه خطیر علمای اسلام» به چشم می خورد.

عناوین «متعه یا ازدواج موقت، ضرورت ها و نیازها، ازدواج مسیار، ازدواج موقّت چیست؟، سوء استفاده ها، ازدواج موقّت در کتاب و سنّت و اجماع امّت، چه کسی متعه را تحریم کرد؟ و بهترین راه حل» در فصل پنجم و موضوعات«اهمّیّت سجده در میان عبادات، سجده برای غیر خدا جایز نیست، بر چه چیز باید سجده کرد؟، مدارک مسأله» در فصل شش مورد واکاوی قرار گرفته است.

نگارنده در رابطه با اهمّیّت سجده در میان عبادات نوشته است: «از دیدگاه اسلام سجده برای خداوند مهمترین عبادت، یا از مهم ترین عبادات است و همان گونه که در روایات آمده، انسان در حال سجده از هر حال دیگر به خدا نزدیکتر است، پیشوایان بزرگ به خصوص رسول خدا(صلی الله علیه وآله) و اهل بیت(علیهم السلام) سجده های طولانی داشتند. سجده های طولانی برای خدا، روح و جان انسان را پرورش می دهد و بارزترین نشانه های عبودیّت و خضوع در پیشگاه پروردگار است. به همین دلیل در هر رکعت نماز دستور دو سجده داده شده است، و سجده شکر و سجده های واجب و مستحب تلاوت قرآن نیز از بارزترین مصادیق سجده است.»

مؤلف در فصل هفتم به «طرح مسأله، آثار اصرار بر پنج وقت در جوامع اسلامی، روایات جمع میان دو نماز، عصاره احادیث بالا، قرآن و اوقات سه گانه نماز» و در فصل هشتم به مباحث «قرآن و مسح بر پاها، توجیهات عجیب، اجتهاد در مقابل نص و تفسیر به رأی، مسح بر روی کفش ها، روایات اسلامی و مسح بر پاها، روایات مخالف، شریعت سهل و آسان، مسح بر کفش ها در ترازوی عقل و شر، روایات چند گروه است و نتیجه نهایی بحث» پرداخته است.

در بخش قرآن و اوقات سه گانه نماز می خوانیم: «از شگفتی های این مسأله آن است که در قرآن مجید در دو آیه هنگامی که سخن از اوقات نماز به میان می آید، فقط سه وقت برای نمازهای شبانه روز ذکر شده با این حال تعجّب است چرا گروهی از این برادران اصرار در وجوب پنج وقت دارند. فضیلت داشتن پنج وقت جای انکار نیست. ما هم هر زمان توفیق رفیقمان شود رعایت پنج وقت را می کنیم، سخن در وجوب آن است.»

عناوین فصل نهم عبارتند از: «یک نکته شگفت آور، احادیث نبوی در جهر به بسم الله، ما بین الدّفتین از قرآن است، خلاصه بحث» و فصل دهم بخش های شامل «توسّل در گستره آیات و دلیل عقل، توسّل در روایات اسلامی، چند تذکّر لازم، بهانه جویی وهابیان غالیان و افراطیان، توسّل به تنهایی کافی نیست و توسّل در امور تکوینی» می شود.

بهانه جویی وهابیان در این کتاب از نظر نگارنده دور نمانده و آورده است: «وهّابیان متعصّب برای اثبات مقصود خود، یعنی تکفیر یا تفسیق مسلمانانی که اقدام به توسّل به صالحان می جویند، در برابر آیات و روایاتی که در بالا آمد که توسّل را در اشکال مختلفش اجازه می دهد، به «بهانه جویی» می پردازند و به راستی شبیه بهانه جویی کودکان. گاه می گویند آنچه ممنوع است توسّل به ذات آن بزرگان و صالحان است، نه توسّل به مقام، دعا و شفاعت آنان. اینها جایز است و توسّل به ذات آنها جایز نیست. گاه می گویند آنچه جایز است توسّل در حال حیات آنهاست نه توسّل بعد از وفات، چون آنها هنگامی که از دنیا منتقل شدند رابطه شان با ما قطع می شود. قرآن مجید می گوید: «(إِنَّکَ لاَ تُسْمِعُ الْمَوْتَی)؛ ای پیغمبر نمی توانی صدایت را به گوش مردگان برسانی»، رابطه تو با آنها قطع است.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما