loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رسانه ها و مدرنیته: نظریه اجتماعی رسانه ها

ناشر سروش

نویسنده جان بروکشایر تامپسون

مترجم مسعود اوحدی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 363

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 31223 10003022
55,000 49,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

رسانه ها و مدرنیته اثری جامع و قاطع در زمینه رسانه ها و مطالعات فرهنگی است که نظریه انتقادی را با نظریه اجتماعی پیوند می دهد و پیشاهنگ گفتمانی بسیار فراگیر در این عرصه رو به رشد می شود. پیامدهای این دگرگونی بسیار وسیع و دامنه دار است و بر بسیاری از جنبه های زندگی ما، از خصوصی ترین جنبه های تجربه شخصی و خود شکل دهی گرفته تا ماهیت متغیر قدرت و رویت پذیری در حوزه عمومی را تأثیر می گذارد.

از نگاه جان تامسپون تحول و توسعه رسانه های ارتباطی، ترکیب و سرشت زندگی اجتماعی را تغییر شکل داده و اشکال جدیدی از عمل و تعامل را به وجود آورده است که دیگر وابسته به الزام سهیم بودن مخاطب در مکان مشترک نیست. در واقع تامپسون با تحلیل موضوع هایی همبسته مثل ظهور تعامل رسانه ای، به وجود آمدن اشکال جدید رویت پذیری رسانه ای، پیدایی شبکه های جهانی ارتباط، دگرگونی سنت، شکل پذیری مجدد فرآیند خود شکل دهی و منش رو به تغییر حوزه عمومی استدلال، خود را به منصه ظهور می رساند.

هدف مولف در این اثر ردیابی حدود و هیئت پدیده ها و دگرگونی ها در سازمان اجتماعی قدرت نمادین است و سعی می کند نشان دهد که تحول رسانه های ارتباطی از نخستین اشکال چاپ تا گونه های اخیر ارتباط الکترونیکی، جزیی جدانشدنی از ظهور و تحول جوامع مدرن بوده است. تحول رسانه های ارتباطی به شیوه های پیچیده با شماری از فرآیندهای تحولی همبافت بوده و این فرآیندها در کنار یکدیگر قوام بخش پدیده ای هستند که آن را مدرنیته می خوانند و برای درک ماهیت مدرنیته باید به نقش محوری تحول رسانه های ارتباطی و تأثیر آن ها توجه داشت.

استفاده از رسانه های ارتباطی شامل آفرینش انواع جدید روابط اجتماعی و راههای تازه رابطه خود با دیگران است و افراد هنگام استفاده از رسانه های ارتباطی، وارد اشکال تعاملی ای می شوند که از جنبه های خاص، با نوع تعامل رودر رو که خصیصه بیشتر برخوردهای زندگی روزمره است، تفاوت دارد. و افراد قادر به کنش برای دیگرانی هستند که از نظر فیزیکی غایبند، یا در واکنش به دیگرانی عمل می کنند که در محله های دور واقع شده اند. استفاده از رسانه های ارتباطی، سازمان های مکانی و زمانی زندگی اجتماعی را به طریقی بنیادین، دگرگون کرده است و اشکال تازه ای از عمل و تعامل و شیوه های جدید از اعمال قدرت می آفریند که دیگر پیوندی با سهیم شدن در یک محل مشترک را ندارد.

تحول رسانه های ارتباطی، قدرت را نه تنها به شیوه های جدید اجرا نموده، آن را در مقیاسی بی سابقه نیز مرئی کرده است. امروزه رویت پذیری رسانه ای، از نظر گستره ، جهانی است. که این شرایط حاصل یک فرآیند پیچیده جهانی کردن است که مبدأ آن را باید دست کم تا نمیه دوم قرن نوزدهم ردگیری کرد. کتاب " رسانه ها و مدرنیته" هشت فصل به موضوعاتی چون ارتباط و بافت اجتماعی، رسانه ها و گسترش جوامع مدرن، رونق تعامل رسانه ای، جهانی شدن ارتباطات، خویشتن و تجربه در جهانی رسانه ای و ... می پردازد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما