loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دین و دولت در اندیشه سیاسی

ناشر سوره مهر

نویسنده عبدالله شهبازی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 244

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 31460 10003022
45,000 42,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

نویسنده در این کتاب به بررسی و نقد دیدگاه های رایج در زمینه دو پدیده «دین» و «دولت» می پردازد.

در این کتاب نشان داده شده که نه تاریخ ایران از آغاز زرتشتی بوده و توحیدی بودن دین زرتشت از آغاز مورد پرسش جدّی محققین است و نه دولت در تاریخ ایران باستان چنین اقتدار و قاهریتی داشته و نه در یونان باستان دموکراسی به مفهوم امروزین وجود داشته، بلکه جامعه باستانی یونان ساختاری قبیله ای و مبتنی بر خدایان متعدد داشته است.

در زمینه دین، این انگاره مطرح است که گویا تاریخ ایران از ابتدا مبتنی بر تک خدایی (مونوتئیسم) بوده و برخی نویسندگان این انگاره را در دین زرتشت جست وجو می کنند، با این فرض که تمدن ایرانی از ابتدا تمدنی زرتشتی بوده است. در زمینه دولت، این انگاره عنوان می شود که دولت در ایران از آغاز پیدایش، دولت متمرکز قاهر بوده و این قاهریت و تمرکز دولت سراسر تاریخ تمدن ایرانی را رقم زده است. نتیجه ای که از این دو تفکر گرفته می شود این که تمدن ایرانی از آغاز بر دو پایه نقش مطلقه دین و دولت بنا شده و این امر سبب شده که جامعه ایران از استبداد گریزی نداشته باشد.

کتاب «دین و دولت در اندیشه سیاسی» از دو بخش با موضوعات دین و دولت تشکیل شده است.
در بخش ابتدایی نظرات «آرامش دوستدار» در کتاب «درخشش های تیره» بررسی شده و در بخش دولت، دیدگاه های ماکس وبر درباره سلطانیسم نقد شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما