loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گامهای گمشده: پژوهشی در مبانی و مفاهیم موسیقی ایرانی

ناشر سروش

نویسنده مرتضی حنانه

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 180

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 31599 10003022
80,000 72,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در کتاب حاضر، مرتضی حنانه (1301 ـ 1368)، محقق بزرگ موسیقی و آهنگساز برجسته موسیقی ایران کوشیده است تا آنچه که از موسیقی ایرانی در دسترس است گرفته شود و با کمک معانی و مفاهیم لغات و اصطلاحات متداول، به چگونگی این موسیقی پی برده شود.
در واقع هدف حنانه در این کتاب عبارت است از دست یافتن به یک رشته ارتباط منطقی و به خصوص "نظری" بین اجزای مختلفِ موسیقیِ (کمی پریشانِ) ایرانِ امروز؛ و در این راه کوشیده است که چنانچه تشریح نکته ای دشوار باشد، در حد امکان، تا آنجا که به گُنگی و ابهام کشیده نشود، مطالب به زبان ساده بیان شود.

بخش های کتاب عبارت انـد از: تفحص و تعمقی بـر آنچه که تـا امروز از موسیقی ایـران به جای مانده است، اصطلاحات متداول و متروک در موسیقی ایران، دستگاه های موسیقی ایران، ارتباط دستگاه شور با چهار مقام منتسب به آن، گوشه های موسیقی ایرانی، ارتباط بین دستگاه ها، گام کنونی موسیقی ایران، کوششی در جست و جوی گام راست، تار ساز ملّی ایران امروز، سیر تاریخی گام شور، تئوری موسیقی یونان، تئوری موسیقی قرون وسطای رُم، کوششی در جست و جوی دوبل گام موسیقی مشرق زمین، و دستگاه همایون و مقام اصفهان.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما