loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مقامات بدیع الزمان همدانی

ناشر امیرکبیر

نویسنده ابوالفضل حمدابن حسین همدانی

مترجم سید حمید طبیبیان

ویراستار امیرحسین قانع

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 375

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب مقامات مشتمل بر پنجاه و یک مقامه است که بدیع الزمان همدانی آنها را از زبان مردی خیالی به نام عیسی بن هشام قمی روایت نموده است. قهرمان مقامات دریوزه ای ساختگی به نام ابوالفتح اسکندری است که پیوسته از شهری به شهری کوچ می کند و از خود چهره دیگری می سازد و خود را به مردم ناشناس نشان می دهد.

مقامات بدیع الزمان هریک داستانی کوتاه و مستقل است که برخی از خاورشناسان آن را با «نوول» در اصطلاح ادیبان غربی همانند دانسته اند. بدیع الزمان مقامات خود را با نام شهرها و جاها یا افراد یا موضوعاتی که محور اصلی داستان اوست نامگذاری کرده است. ابوالفضل احمدبن حسین ملقب به بدیع الزمان در سال 358 هـ .ق. در همدان به دنیا آمد. وی که واضع و مبتکر مقامات است در شهر ری به دستگاه صاحب بن عباد پیوست سپس به نیشابور سفر کرد و آن گاه به سیستان رفت و محضر خلف بن احمد را درک کرد و در پایان به هرات هجرت کرد و در آن شهر به سال 398 وفات یافت.

مذهب بدیع الزمان شافعی بوده، لیکن از روی اشعاری که در منقبت اهل بیت و رثای حضرت حسین بن علی سروده چنین برمی آید که به مذهب تشیع تمایل داشته است. وی کتابی دیگر به نام رسائل بدیع الزمان و دیوان اشعاری دارد که در آنها نیز از هنرنمایی های شاعرانه و ادیبانه کوتاهی نورزیده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما