loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

یادداشت های سیاسی ایران (1260 - 1344) - جلد نهم (1309 - 1313): بخش اول

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده آر. ام. بارل

مترجم افشار امیری

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 750

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 32109 10003022
23,500 22,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر ترجمه ی جلد نهم از مجموعه چهارده جلدی «یادداشت های سیاسی ایران» است که اسناد و مکاتبات سفارت انگلیس در تهران با وزارت خارجه ی این کشور را دربر می گیرد. جلد نهم دوره ی زمانی بین سال های 1931 تا 1934 یعنی حدود سال های 1310 تا 1313 را شامل می­ شود.
در این دوره زمانی چهار ساله شاهد علاقه مندی ایران به گسترش روابط با دیگر کشورهای همسایه هستیم. در همین دوره روابط دیپلماتیک ایران با افغانستان، عراق و ترکیه گسترش می یابد. سفر رضاشاه به ترکیه و آشنایی با مظاهر تجدد غربی در آن کشور یکی از نقاط عطف تاریخ ایران به شمار می آید. تأثیرپذیری او از آتاتورک و اندیشه های سکولاریستی و غرب گرایانه وی بر سیاست های رضاشاه در سال های بعد تأثیر شگرفی داشت. اما موضوعی که بیشترین حجم اسناد و مکاتبات این کتاب را به خود اختصاص داده روابط ایران با شرکت نفت ایران و انگلیس و گسترش اختلافات بین آنهاست. این اختلافات تا آنجا ادامه یافت که قرارداد قبلی لغو و قرارداد جدیدی با شرکت نفت ایران و انگلیس منعقد گردید.

افول قدرت سیاستمداری همچون تیمورتاش نیز در این دوره اتفاق می افتد. تیمورتاش که زمانی قدرتمندترین فرد ایران بعد از رضاشاه و به شدت مورد وثوق وی بود، از قدرت کنار گذاشته و پس از مدتی کشته شد. در این جلد اسناد بسیاری به شخصیت و فعالیت های سیاسی وی اختصاص یافته است. مسلماً اسناد دیگری در این دوره وجود داشته که به دلایلی منتشر نشده است اما همین مقدار می تواند ما را با روایتی متفاوت از تاریخ ایران در این دوره آشنا سازد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما