loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نظریه انتقادی از مکتب فرانکفورت تا مکتب پسامدرن

مجموعه مقالات

ناشر سروش

نویسنده داگلاس کلنر

مترجم محمدمهدی وحیدی

ویراستار پروانه بیات

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 130

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر شامل چهار مقاله کلنر است که چکیده ای از بن مایه های اصلی تفکر انتقادی وی می باشد؛ تفکری که به زعم خود او متشکل از نظریه های انتقادی مکاتب گوناگون است و ماهیتی ترکیبی دارد. مقاله نخست این کتاب ورودیه ای است به دیدگاه نظریه انتقادی، و تاریخچه و سیر آن را به طور کلی بررسی می کند. مقاله دوم با نگاهی جزئی تر به رویکردهای انتقادی در تلویزیون می پردازد. مقاله سوم با طرح دیدگاهی ترکیبی، نگرش جدید در مطالعات صنعت رسانه را بررسی می کند و چهارمین مقاله به نقد بازنمایی رسانه ها از جنگ عراق می پردازد. داگلاس کلنر نویسنده مقالات این مجموعه تحصیل کرده رشته فلسفه در دانشگاه کلمبیا است. او که در دوران دانشجویی متمایل به چپ جدید سیاسی بود، بعدها در ادامه تحصیلاتش در دانشگاه توبگن آلمان، با آثار نظریه پردازان نئومارکسیست مشهور آشنا شد.

در همین ایام رابطه فلسفه با تجربه زندگی فردی برای او روشن، و علاقه او به " مکتب فرانکفورت" تقویت شد. کلنر را به لحاظ گرایش نظری اش از زمره نسل سوم نظریه پردازان انتقادگر پیرو سنت نظری مکتب مزبور می دانند. اما او، در آرای خود به این مکتب محدود نمانده و رویکرد تجدید نظر طلبانه داشته است. نکته قابل تامل در خصوص او برای اهل تحقیق و مطالعه در علوم ارتباطات این است که کلنر از نخستین نظریه پردازان حوزه " نقد سواد رسانه ای" و به طور کلی از پیشگامان نظریه پردازی در " فرهنگ رسانه" است. وی کتاب های زیادی در این حوزه دارد که یکی از جدیدترین آن ها نمایش رسانه ای درباره تبلیغات سیاسی در رسانه به ویژه درباره جنگ آمریکا علیه عراق است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما