loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ابعاد حقوقی جنگ اسرائیل علیه غزه

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده جمعی از نویسندگان

با همکاری سعید بیگدلی

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 349

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 32803 10003022
174,500 157,100 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب در سه بخش به شرح زیر می باشد. بخش اول با عنوان «نوشتارها»، شامل 9 مقاله می باشد. مقاله اول با عنوان «رفتار رژیم اسرائیل در جنگ غزه از منظر حقوق بشردوستانه»، به بررسی برخی از جنایات جنگی ارتکابی از سوی اسرائیل مورد بررسی قرار می گیرد. مقاله دوم با عنوان «مبنای شناسایی رژیم اشغالگر صهیونیستی و مسئله طرح دعوا د محاکم بین المللی توسط ایران»، با بررسی و تبیین فرازها و فرودهای شناسایی اسرائیل توسط ایران، به توضیح عللی می پردازد که جمهوری اسلامی ایران به استناد آنها از شناسایی اسرائیل طفره رفته است و در ادامه با توجه به جنایات و اعمال تروریستی رژیم مذکور به این سئوال پاسخ داده ات که آیا طرح دعوا علیه اسرائیل به معنای شناسایی این رژیم می باشد یا نه؟ مقاله سوم با عنوان «نقض فاحش حقوق بنیادین بشر در جنگ غزه»، پس از مقدمه ای درباه شناخت منطقه نوار غزه، حقوق بنیادین بشر از جمله حق گریز از جنگ و حق پناه جویی، حق حیات، حق امنیت، حق آزادی و ...، بطور اجمالی بررسی شده است. مقاله چهارم با عنوان «بررسی ابعاد حقوقی حمله رژیم صهیونیستی به غزه»، ابتدا اهم تعهدات اسرائیل در نواز غزه طبق کنوانسیون های چهارگانه ژنو، ارائه شده است. سپس ماهیت اقدامات و اعمال خشونت آمیز اسرائیل در محاصره و حمله به غزه، از بعد جنایات بین المللی بر اساس حقوق بین المللی قراردادی و عرفی موجود از جمله مقررات 1907 لاهه، کنوانسیون چهارگانه 1949 ژنو و پروتکل های الحاقی آن، منشور حقوق بشر بین المللی، کنوانسیون های حمایت از حقوق کودک، و نهایتاً کنواسیون ژنوساید یا نسل کشی، مورد تحلیل قرار گرفته است. سپس در قسمت سوم مقاله، توجیهات اسرائیل در محاصره و حمله به غزه، مورد بررسی قرار گرفته و موهوم بودن دلایل و استنادات ادعایی اثبات شده است. مقاله پنجم با عنوان «نهادهای حقوق بین الملل؛ کارآمدی؟!»، به بررسی نقش و اقدامات برخی نهادهای بین المللی در بحران غزه پرداخته است. مقاله ششم با عنوان «بررسی قوانین و مصوبات جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسئله فلسطین»، به بررسی و تحلیل قوانین و مصوبات ایران در مورد مسئله فلسطین می باشد. مقاله هفتم با عنوان «بررسی نسل کشی در غزه با نگاهی به اسناد بین المللی حقوق بشر»، ابتدا به ذکر سابقه ای از نسل کشی در تاریخ معاصر پرداخته و سپس به بررسی آن در میان قواعد حقوق بین الملل پرداخته است. مقاله هشتم با عنوان «جنایات اسرائیل در غزه در مصاف با حقوق کیفری بین المللی»، سعی شده است تا با استناد به منابع معتبر، ارتکاب جنایات بزرگ بین المللی بر علیه ساکنان باریکه غزه احراز گردیده، و سپس راههای ممکن برای تعقیب و محاکمه مرتکبان آن مورد کنکاش قرار گیرد. مقاله نهم با عنوان «بررسی کیفرشناسی جنایات اسرائیل در غزه»، پس از تبیین چارچوب نظری کیفرشناسی در حوزه حقوق جزای بین الملل و در ارتباط با جرائم و جنایات جنگی، به بررسی و تطبیق مورد خاص غزه با این چارچوب نظری خواهیم پرداخت.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما