loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مرزبان توحید: کارنامه علامه محمدرضا حکیمی

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

هدف از گردآوری این مجموعه، اندیشه سازی و حق گرایی است نه شخصیت پردازی و شخص گرایی. در بخشی از مقدمه چند خاطره از نگارنده سطور (سعید حسینی) که خود شاهد آن بوده است نیز از استاد محمدرضا حکیمی آورده شده است.

«مرزبان توحید» دارای 12بخش زیر است:

پژواک ها

در این بخش که پژواک ها نامیده شده، نوشته هایی چند از اندیشمندان و دانشوران و نویسندگان، دربارۀ شخصیت، آثار، و دلمشغولی های علّامه حکیمی، آورده شده؛ نوشته هایی آگاهانه، که در حقیقت برای دفاع از اندیشه های ناب، و جانبداری از حریم عدالت و آزادی، همچنین حقایق مکتب توحیدی تفکیک به قلم آمده است.

در بین صاحبان مقالات، اسامی بزرگانی چند دیده می شود؛ مانند:

احمد آرام
محمدرضا آرمان مهر
سیدجلال الدین آشتیانی
شمس آل احمد
عبدالمحمد آیتی
صادق آیینه وند
غلامحسین ابراهیمی دینانی
احمد احمدی بیرجندی
مهدی اخوان ثالث
رضا استادی
محمد اسفندیاری
مهرداد اوستا
بهاالدین خرمشاهی
سید هادی خسروشاهی
رضا داوری اردکانی
پروفسور فضل الله رضا
عبدالجبار الرفاعی
جلال رفیع
محمد مهدی رکنی
محمد رضا شفیعی کدکنی
سید جعفر شهیدی
شیخ آقا بزرگ تهرانی
علامه امینی
حمید عنایت
جلال الدین فارسی
سید حمید مولانا
دکتر احمد مهدوی دامغانی
محمدعلی مهدوی راد و ...در آفاق نثر

در این بخش، به این منظور که فایدۀ این مجموعه، هرچه بیشتر و جامعتر گردد، 10 مقاله و نوشته، از نوشته های ایشان را -و گاه با تلخیص- آورده شده؛ نوشته هایی که هریک در زمینۀ خود، از اهمیتی ویژه برخوردار است.

خواست و آرزو
غیاب
آفاق معرفت های سترگ
روش علمی در نقد فلسفه
عدالت با «ع»...
انقلاب و سه طاغوت
عاشورا... انفجار در خورشید
ایمان فیلسوفان

از مطالب این بخش است.نمونه شعر

در تاریخ شعر، و در جمع شاعران ورزیدۀ فارسی زبان، به عدۀ اندکی بر میخوریم که علاوه بر شعر فارسی، در سرودن اشعار عربی نیز مهارت بالایی داشته اند. این شاعران را -که برخی خود از دانشمندان و عالمان بزرگ نیز بوده اند- در زبانِ اصطلاح، ذولسانین مینامند، ادیبان و شاعرانی چون ابوالفتح بُستی (م: 401 ق)، ابوالحسن باخَرزی (م: 467 ق)، رشید وطواط (م: 573 ق)، از این دسته اند.
تسلّط علّامۀ حکیمی بر شعر عرب، با وجود عدم معاشرت با ادیبان عرب، و بدون مسافرت به کشورهای عربی درخور توجّه است، و مهارت ایشان در سرودن شعر عربی (شعر کلاسیک)، مورد تحسین اساتید فن است.

مسمّط رضوی
بدیعیّه ی مهدوی
تشنه کام
اشتباه دل
... دگر هیچ
روزگار تحصیل
بر فراز گنبد اهرام
خورشید سازان
الوهیجمکتب تفکیک

مکتب تفکیک، مکتبی شناختی، و مبنایی فکری و اعتقادی است، که به استقلال معرفتْشناسیِ دین، و بینیازی معارف قرآنی و اوصیایی، از هر فکر و نِحْله و اندیشۀ ناقص بشری، فرا میخواند.
این مکتب، مرزبان توحید حقیقی و حقیقت توحید است، یعنی: توحید قرآنی، منزّه از التقاط یونانی، و وحدت وجود هندی. از اینرو، تفکیکیان، قرآن زیستان راستینند، و مرزبان راستین حقایق توحید انبیایی.
در سراسر این کتاب، صاحبنظران آگاه، دربارۀ مکتب تفکیک (مکتب راستین ثَقَلین ) سخنانی سرشار گفته اند…الحیاة

دربارۀ معرّفی کتاب الحیاة، و اهمیّت و اهداف آن، و نقش آن در معرّفی اسلام اصیل، و فواید آن برای انسان و جامعه، در این کتاب، مقالات آگاهی بخش و مستندی آمده است، و یادآوری شده است که کتاب الحیاة -اگر مورد تأمّل و عمل قرار گیرد- به دلیل محتوای قرآنی-حدیثی آن، میتواند عامل رشد و تعالی جامعه های اسلامی و انسانی باشد.
اجرای آرمان های الحیاه

شناخت نامه ی الحیاه
اسوه ی اخلاق و تلاش
قرآن شناسی روشن نگر

فهرست مطالب این بخش است.مقدمه ها

از روزگار جوانی، در حوزۀ علمیّۀ مشهد مقدّس، که صیت علمی و شهرت دانشمندی و جامعیت و روشن اندیشیِ علّامۀ حکیمی رو به گسترش نهاد، فاضلان و دانشمندانی چند، به ایشان مراجعه میکردند که استاد بر کتاب و اثرشان مقدمه ای بنویسند، تا بر اعتبار کتاب و اثر افزوده گردد، و کتاب خوانندگان بیشتری بیابد، و امتیازی برای مؤلّفان باشد.
از اینجاست که – در درازنای سالها – نزدیک به 40 مقدمه، به قلم استاد علّامه، بر کتابها و آثاری چند نوشته شد، که در اینجا به برخی از آن ها، اشاره شده است.

یادنامه ها

پیرو آنچه دربارۀ مقدمه ها آمد، فرآهم آورندگان یادنامه ها نیز همواره به سراغ استاد علّامه رفته و از ایشان مقاله خواسته اند.یادگارها

صورت نامه علامه امینی، صورت نامه حاج سید ابوالحسن حافظیان، نامه ی پروفسور فضل الله رضا، وصیت نامه دکتر علی شریعتی، نامه و خط شمس آل احمد و ...

نمایه آثار

تصاویر

پیام به انقلابیون جهان

در مهرماه 1386، فرزندان آقای چه گوارا -بنا به دعوت جمعیّتی دانشجویی- به ایران می آیند. در یکی از محافلی که این مهمانان شرکت کرده بودند، سخنانی به میان میآید که گویا -بنوعی- باعث رنجش خاطر آنان میشود. بعضی از دانشجویان دانشگاه تهران، که با استاد آشنا بودند، این اتّفاق را به ایشان اطّلاع میدهند، و درخواست میکنند تا با آن مهمانان به منزل استاد بروند، و آن رنجش، با دیداری و گفتاری جبران شود. به این جهت، استاد -بنابر احساس تکلیف- آنان را در صبح چهارشنبه (4/7/1386)، در منزل میپذیرند، و با روی گشاده و سوهان قم، از آنان و همراهان پذیرایی میکنند. در این ملاقات که دو ساعت به طول میانجامد، استاد سخنانی انقلابی و بیدارگر میگویند، و در ضمنِ آن سخنان، پیامی برای انقلابیّون جهان میفرستند.کتابشناسی

این کتاب را سعید حسینی و کاظم حسینی با همکاری مرتضی کیا، مجتبی کیا و قاسم نجاتی تدوین کرده اند.

انتشارات علمی – فرهنگی الحیاه «مرزبان توحید» را بصورت مصور (بخشی رنگی) منتشر کرده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما