loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درآمدی بر نظام سیاسی عدالت در اسلام

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 32830 10003022
140,000 126,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب درآمدی بر نظام سیاسی عدالت در اسلام، در دو فصل در قالب ده مقاله علمی در مورد نظام سیاسی عدالت در اسلام می باشد. فصل اول با عنوان چارچوب نظام سیاسی عدالت شامل پنج مقاله به شرح زیر می باشد.
مقاله اول با عنوان «عدالت توافقهی در اسلام»، ابتدا به نسبت عدالت و سیاست اشاره شده است سپس انواع عدالت مورد بحث قرار گرفته و سایر مباحث در ادامه مقاله به تبیین ابعاد مختلف دو نوع عدالت مبتنی بر حق و عدالت توافقی می پردازد. نویسنده در این مقاله سعی دارد با ارائه شمایی از چیستی عدالت توافقهی، و تبیین ابعاد مختلف آن، بحثی ارائه نماید که در عمل برای جامعه کارایی داشته باشد.
مقاله دوم با عنوان «نسبت حق، عدالت و رضایت عمومی در اندیشه امام علی(ع)»، تفسیر یک جمله از امام علی(ع) در نهج البلاغه است که سه مفهوم حق، عدالت و رضایت عمومی در آن به کار رفته است. در ابتدای مقاله، دو مفهوم حق و رضایت عمومی از دیدگاه حضرت علی(ع) به اجمال مورد اشاره قرار گرفته است. سپس بحث اصلی مقاله به تبیین نسبت بین حق و رضایت عمومی می پردازد و تحت شرایطی خاص و با حفظ شروطی، نادیده گرفتن بخشی از حق ها را به خاطر عدالت فراگیرتر و رضایت عمومی جایر می شمارد.
مقاله سوم کتاب درآمدی بر نظام سیاسی عدالت در اسلام با عنوان «عدالت سیاسی در نظریه مردم سالاری دینی»، نویسنده سعی دارد با انتخاب برداشتی خاص از نظریه مردم سالاری دینی و با اشاره به شاخص های مفهومی عدالت سیاسی، به نسبت سنجی شاخص های مذکور با آموزه های نظریه مردم سالاری دینی پرداخته شود.
مقاله چهارم با عنوان «عدالت، حکومت و مردم در اندیشه سیاسی اسلام»، مولف به دنبال این سئوال می باشد که اسلام چه رویکردی به عدالت سیاسی دارد و نقش و تقدم عدالت سیاسی در عدالت فراگیر چگونه می باشد؟
مقاله پنجم با عنوان «عدالت در روابط بین الملل از دیدگاه اسلام»، به بررسی و تبیین دیدگاه اسلام در خصوص جایگاه عدالت در کلان ترین سطح متصور در جوامع بشری یعنی در سطح دولت ـ ملت ها در عصر حاضر می پردازد.

کتاب درآمدی بر نظام سیاسی عدالت در اسلام، فصل دوم با عنوان «شبکه مفاهیم نظام سیاسی عدالت» با پنج مقاله به شرح زیر می باشد: مقاله اول با عنوان «نظریه امنیت عادلانه؛ رویکردی قرآنی»، مولف برای تبیین و بررسی موضوع مورد بحث خود ابتدا منطق روش شناختی قرآنی در این حوزه را مطرح کرده و سپس بر اساس آن نظریه پیشنهادی خود را در ارتباط با امنیت و عدالت ارائه می نماید.
مقاله دوم با عنوان «عدالت و خشونت در اندیشه سیاسی اسلام»، ارتباط و نسبت مفهومی عدالت و خشونت از سه منظر مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا نسبت مفهومی عدالت و خشونت.

دوم رابطه پیشینی عدالت و خشونت و سوم رابطه پسینی عدالت و خشونت. مقاله سوم با عنوان «عدالت سیاسی و شورا»، نام دارد که هدف آن تبیین و بررسی تقارن، ارتباط و پیوستگی دو مفهوم مشورت سیاسی با عدالت سیاسی به شکل تطبیقی و از طریق توجه به مفاهیم بنیادین حوزه اندیشه سیاسی مانند انسان، اجتماع، عقل، سیاست و حکومت، قانون، مصلحت عمومی، آزادی و قدرت سیاسی است.
مقاله چهارم با عنوان «عدالت و اخلاق در اندیشه سیاسی اسلام»، سعی دارد تا نسبت دو مقوله اخلاق و عدالت با یکدیگر و تعاملاتی که در ارتباط با یکدیگر به ویژه در عرصه اجتماع دارند به طور مختصر مورد بحث قرار گیرد.
زمینه های مورد بحث در این مقاله، حوزه مفهومی اخلاق و عدالت، حکمت عملی، مشروعیت و الزام سیاسی و حوزه جهان بینی اسلام می باشد. مقاله پنجم با عنوان «عدالت و آزادی در اندیشه سیاسی اسلام»، سعی در تبیین نسبت عدالت و آزادی در اندیشه سیاسی اسلام دارد. لذا با بررسی بنیادهای نظری تعامل عدالت و آزادی، برخی از جلوه های تعامل این دو را در مواردی چون حاکمیت قانون الهی، نقد و انتقادپذیری، همیاری سیاسی و مشورت و رایزنی روشن می سازد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما