loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تریاق اعظم

ناشر سفیر اردهال

نویسنده عبدالکریم عبدالغنی طبیب گیلانی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 290

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

کتاب تریاق اعظم از مولفات طبیب گیلانی است که مولف آن در گفتارهایی به عوارض سموم و داروهایی که می توانند سمیت ایجاد کنند پرداخته است و در جهت تدارک یا جبران این عوارض توصیه ها و نسخی ارائه نموده است. این کتاب که به صورت جامع مبحث سم شناسی در طب قدیم را تشریح نموده از این جهت دارای اهیمت است که درمانگران با استفاده از آن می توانند به جبران خطاهایی که ناخواسته در معالجات خود با آن روبرو م گردند بپردازند.

از سوی دیگر مولف در قسمت دوم کتاب به معرفی مفردات با خاصیت تریاقیت پرداخته است که از این نظر نیز کار را برای مخاطب تسهیل نموده است. مبحث مفردات دارای خاصیت تریاقیت از این جهت دارای اهمیت هستند که بسیاری از مفردات دارای تریاقیت به جهت خواص و آثاری که از خود در بدن ایجاد می کنند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با بیماریهای مختلف می گردند و در صورت مصرف صحیح و به جا و به موقع بدن را در مقابل بیماریها مصون می دارند. به تعبیری مفردات دارای تریاقیت اگر به درستی انتخاب و تجویز شوند قادرند تاثیر درمان را به شکل قابل توجهی افزایش دهند.

مولف این کتاب را در زهرها و ادویه سمیه و عوارض و روش علاج آنها نگاشته است و در آن از منابع مختلفی چون قانون، مسیح دمشقی، منهاج، اختیارات بدیعی، کامل الصناعه، مغنی، مرشد، حاوی صغیر، جالینوس و ... استفاده کرده است.

در فهرست نسخ خطی دو نسخه خطی از این کتاب در جهان معرفی شده است که عکس هر دو نسخه در هنگام تصحیح در اختیار مصحح بوده است:
نسخۀ خطی شماره 496 کتابخانه مجلس به خط نستعلیق است و در 109 برگ 17 سطری نوشته شده است. کاتب این نسخه مشخص نیست.

نسخ خطی شماره 7154 کتابخانه آیت اله مرعشی در قم که خط آن نستعلیق است. و در 120 برگ 15 سطری نگاشته شده است. کاتب آن عبدالحسین اصفهانی است که به دستور میرزا ابوالحسن طبیب اصفهانی در 1250 در مدرسه سید در بروجرد آن را کتابت کرده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
بازدیدهای اخیر شما