loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخ فلسفه اسلامی (دوره پنج جلدی)

3.3 (3)

ناشر حکمت

مترجم جمعی از مترجمان

زیر نظر سید حسین نصر | الیور لیمن

تعداد صفحات : 2050

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

در این مجموعه که حاصل تلاش بسیاری از نویسندگان است علاوه بر بحث از تک تک فیلسوفان برجسته اسلامی از مفاهیم و اصطلاحات کلیدی این فلسفه و نیز از زمینه های تاریخی فرهنگی و مذهبی آن سخن رفته است. این مجموعه در حال حاضر یکی از بهترین آثار منتشر شده در زمینه تاریخ فلسفه اسلامی به شمار می رود.

در جلد اول مقاله هایی از نویسندگان جهان در موضوع فلسفه اسلامی و در زمینه های تاریخی، فرهنگی و مذهبی گردآوری شده است.
در این مقاله ها شکل گیری فلسفه اسلامی مبادی و مبانی آن با توجه به آرای فیلسوفان و متفکران شرق اسلام یعنی «کندی»؛ «فارابی»؛ «رازی»؛ «عامری»؛ «برادران پاکی و صفا»؛ «ابن سینا»؛ «ابن مسکویه» و «غزالی» مورد توجه قرار گرفته است.

جلد دوم شامل دو بخش "سوم" و "چهارم" است که در بخش سوم به فیلسوفان مسلمان در غرب عالم اسلام می پردازد.
در این بخش این فلاسفه مورد بررسی و معرفی قرار گرفته اند : ابن مسره، ابن باجه، ابن طفیل، ابن رشد، ابن سبعین، ابن خلدون.
در بخش چهارم موضوع فلسفه و سنت عرفانی بررسی شده است. عناوین موضوعات این بخش عبارتند از: مقدمه ای بر سنت عرفانی، عین القضات همدانی و اوضاع فکری زمانه اش، شهاب الدین سهروردی: بنیانگذار مکتب اشراق، سنت اشراقی، ابن عربی، مکتب ابن عربی.

جلد سوم "تاریخ فلسفه اسلامی" به دو بخش کلی اختصاص دارد. بخش اول آن در خصوص فیلسوفان متأخر جهان اسلام است که فیلسوفان بعد از ابن رشد همچون خواجه نصیر الدین طوسی ، میرداماد، ملاصدرا و...را در بر می گیرد.
بخش دوم این کتاب نیز به مقالاتی در خصوص فلسفه یهودی در جهان اسلام اختصاص دارد. ترجمه این بخش را علیرضا هدایی به عهده داشته است.

جلد چهارم که ادامه سه جلد قبلی است، شامل پنج بخش است؛ بخش اول «فلسفه و بخش های آن» شامل: مابعدالطبیعه، منطق، معرفت شناسی، فلسفه سیاسی، ادبیات، زبان، عرفان، اخلاق و فقه می شود.
بخش دوم به بررسی مسیحیت میانه و یهودیان اروپا و فلسفه جدید غرب و بخش سوم «فلسفه اسلامی در جهان جدید» به بررسی اوضاع فلسفه در ایران، هند، پاکستان، جهان عرب و ... پرداخته است.
وی اظهار کرد: «تفسیر فلسفه اسلامی در غرب» عنوان بخش چهارم است که نویسنده به شرق شناسی و فلسفه اسلام، هانری کربن؛ آثار و تأثیرات او، فلسفه اسلامی در روسیه و اتحاد جماهیر شوروی و امکان فلسفه اسلام می پردازد.
بخش پنجم این کتاب «کتاب شناسی» نام گرفته است که شامل راهنمایی بر منابع کتاب شناسی و مقدمه هایی کلی بر فلسفه اسلامی می شود.

جلد پنجم که آخرین بخش مجموعه تاریخ فلسفه اسلامی است به سه موضوع عمده پرداخته است:
تاثیرات فلسفة اسلامی بر فلسفه غرب در روند تاریخی آن؛ شان و وضعیت فلسفه اسلامی در کشورهای مختلف اسلامی نظیر ایران، مصر، هند، پاکستان، جهان عرب و آسیای جنوب شرقی؛ و تفاسیر و تحقیقات جدید غربی در باب فلسفه اسلامی.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما