loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دولت ملی در عصر جهانی شدن: تحولات و پیامدها

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 34449 10003022
70,000 63,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

در این کتاب، جهانی شدن به مثابه یک پروسه و نه پروژه در نظر گرفته شده که به تدریج، تأثیرهای خود را در حوزه های مختلف نشان میدهد و به تغییر چهره بسیاری از پدیده های سیاسی و اجتماعی منجر میشود.

هر چند عوامل مختلفی به رشد جهانی شدن کمک کرده اند؛ اما توسعه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و تسهیل مبادلات و انتشار اطلاعات در فضای جهانی، از مهم ترین دلایل پیشرفت این جریان بوده است.

پیش از این، امکان تبادل اندیشه ها و اطلاعات از ورای مرزها امکان پذیر نبود؛ اما با وجود شبکه جهانی اینترنت، به راحتی، افکار، اندیشه ها و عقاید و در پی آن فرهنگها منتقل میشوند. به نظر میرسد در این شرایط، جهانی شدن دیگر یک انتخاب نیست؛ بلکه یک الزام است که از ذات تحولخواه بشر نشئت میگیرد؛ به عبارت دیگر، جهانی شدن آفرینشی نوین و حاصل انقلاب اطلاعات و پیدایش اندیشههای نوسازی و مرحلهای جدید در فرایند تکامل تمدن انسانی است که نظام موجود را به چالش میکشد و نظم و تحول نوینی را پایه ریزی میکند.

این پدیده با فرسایش و نفوذپذیری مرزهای ملی و زوال فاصله ها همراه است و بر فشردگی زمان و مکان، وابستگی متقابل و شکل گیری جامعه شبکه ای تأکید میکند. یکنواخت شدن و استانداردسازی زندگی روزمره در سراسر جهان از ویژگی های بازر آن است.

سه بخش کتاب عبارتند از: مبانی جهانی شدن و دولت – ملت، بخش دوم: تأثیر ابعاد مختلف جهانی شدن بر حاکمیت دولت ها، بخش سوم: بررسی تحلیلی نظریات دولت در عصر جهانی شدن.

در بخش نخست در دو فصل به مبانی نظری جهانی شدن و دولت ملی و تبیین مفهومی این دو پدیده پرداخته است؛ در بخش دوم در سه فصل، ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پدیده جهانی شدن را با دقت، بررسی کرده و درباره تأثیر هریک از آنها بر حاکمیت ملی به بحث پرداخته است. در بخش سوم نیز نظرها و دیدگاه های صاحب نظران مختلف درباره اضمحلال، تضعیف یا تقویت حاکمیت ملی در خلال جهانی شدن را محور بحث و بررسی قرار دادهو در پایان، ضمن جمعبندی مباحث ارائه شده، برخی راهکارهای پیشنهادی برای مواجهه اصولی با جهانی شدن را عرضه کرده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما