loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خردورزی و دین باوری

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 34598 10003022
25,000 22,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

چگونگی تعامل خرد ورزی و دین باوری یکی از موضوعاتی است که ذهن اندیشمندان بسیاری را به خود مشغول داشته است. اختلافاتی که در طول تاریخ بر سر نسبت عقل و دین وجود داشته است و ابزار قرار گرفتن عقل در کنار دین در جهت استنباط بهتر مسائل این پرسش را مطرح ساخته است که گستره ی عملکرد عقل در مسائل دینی به چه اندازه است؟ اینکه آیا عقل به عنوان منبعی مستقل برای درک معارف دینی مطرح است یاتنها نقش دفاع از دین را ایفا می کند، آیا تمام گزاره های دینی خردپذیرند یا قضایای خرد گریز نیز در دین به چشم می خورد، آیا وقت آن نشده است که بشر به جای پیروی از دین با نیروی خرد خود راه را طی کند و راز ختم نبوت در چیست؟ همه و همه پرسش هایی هستند که در کتاب حاضر به آن پاسخ داده شده و تبیین معناشناسانه ی عقل و وحی، خرد گرایی افراطی، خرد ستیزی افراطی، خرد گرایی معتدل و نقش عقل در معرفت دینی نیز از جمله مباحث آن هستند.

این کتاب از یک مقدمه و پنج فصل با عنوان های زیر تشکیل شده است:
فصل اول: معناشناسی عقل و وحی
فصل دوم: خردگرایی افراطی
فصل سوم : خردستیزی افراطی
فصل چهارم: خردگرایی معتدل
فصل پنجم: عقل در اندیشه اصیل اسلامی

یکی از مباحث مهم عصر کنونی که ره آورد ظهور و بروز مدرنیته است ، سنجش نسبت دین و عقل می باشد. عده های با هدف پاسداشت حرمت وحی ، منزلت عقل را فروکاستند و جمعی نیز با استناد به دستاوردهای خیره کننده عقل تجربی، دین را تضعیف نموده و مایه عقب ماندگی پنداشتند. اما در دیدگاهی معتدل و دور از هرگونه افراط و تفریط ، از یک سو مقام و منزلت عقل انکارناشدنی است و از سوی دیگر به لحاظ کاستی ها و ناتوانی های عقل ، وجود ابزاری معرفتی و ماورایی ضروری است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما