loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ایرانیان و هویت ملی

تاریخ و تمدن - 4

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 34629 10003022
85,000 76,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

با گسترش مرزهای سیاسی استعمار در قرون اخیر و احساس تفوقی که از رهگذر نظامی و تدابیر سیاسی به آنان دست داد کم کم افکاری نیز پدید آمد که اروپا وتمامی غرب کانون اندیشه اساسی و هویت انسان برتر به حساب آید و راه و رسم زندگانی آنان با این که هرگز کلیت یک پارچه نبوده، از هر قبیل اعلی تلقی شود. دین غربی، زبان غربی، عادات و رسوم غربی و شاید هم شکل و شمایل غربی الگوی برتر نژاد انسانی و نمونه آرمانی باشد و به تبع، هر آنچه که غیر غربی و مثلاً شرقی است، از قماش بدل محسوب می گردد.

از طرف دیگر کلیت اهمی از تاریخ منطقه جغرافیایی بزرگی را که به نام آنان «ایران» خوانده می شود، رقم زده اند و حضوری ثابت و دیرپا در عرصه تحولات سیاسی – اجتماعی آسیای غربی و جنوبی پیدا کرده اند، به نحوی که هیچ قوم و ملتی را نمی توان در شعاع عمل مزبور یافت که به نحوی از انحاء از آنان تأثیر نپذیرفته باشد. ایرانیان چهارراه بزرگی از جهان را تشکیل داده اند که بر سه قاره کهن آسیا، اروپا و آفریقا اشراف دارد و تمدن های مهم شرق و غرب عالم از چین و هند تا بین النهرین، یونان، مصر و روم، هرکدام به نوبت در شکل گیری مدنیت عظیم آن مؤثر بوده اند و وجوه قابل جذب خود را در جای جای اندیشه و عمل جهانیان باقی نهاده اند.

به هر حال ایران کانون و گرانی گاه تمدنی است که از قریب پنج، شش هزار سال پیش شروع شده و کمابیش تاحال نیز ادامه پیدا کرده است. هویت ایرانی در حول محوری تحقق پذیرفته که دین و فرهنگ به جنبش درآورده است. بدیهی است که پویایی هر دو می تواند:

1. انسان را نسبت به پیچیدگی های کنونی سیاست های جهانی بیدار و آگاه نگاه دارد.

2. مجموعه اعتقاداتی را که موجب تداوم حیات هویت ایرانی است و سرزندگی و شادابی و شفافیت روان اخلاقی او را حفظ می کند، مورد حمایت قرار دهد.

3. وضع آرمانی ایرانیان را به تصویر کشد و از مردمی سخت کوش و خوش قلب و مهربان، عناصری سازنده و خلاق به ساحت جهانی عرضه بدارد.

4. وجدان بیداری باشد که نظام پویای سیاسی را به تکاپو آورد و به آن، توان تطابق با نیازهای روز جامعه جهانی شده ایران را ببخشد.

5. هاله قدرتی را که بر گرد دایره وجود است متبلور نگاه دارد و نه تنها برای انسان ایرانی، بلکه جهانی که در انتظار تغییرات مثبت علمی است، آرمان های بزرگ صلح ودوستی و همزیستی مسالمت آمیز را که در بطن تاریخ ایران نهفته است، به منصه ظهور گذارد.

کتاب ایرانیان و هویت ملی در دو بخش به شرح مطالب ذیل می پردازد:

بخش اول: تعریف هویت
- هویت از دیدگاه فلسفی
- هویت از دیدگاه نژادی
- هویت از دیدگاه فرهنگی
- هویت از منظر ادب
- هویت از منظر روابط مبتنی بر ادغام پذیری اجتماعی

بخش دوم: هویت در روزگار معاصر
- بعد روانی هویت
- بعد فرهنگی هویت
- بعد اجتماعی هویت
- وظیفه دولت جدید در تقویت و تحکیم پایه های هویت ملی
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما