loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مبانی انسان شناسی در قرآن

2 (1)
چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب مبانی انسان شناسی در قرآن، نوشته عبدالله نصری است و در انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

قرآن کریم دارای ابعاد گوناگونی است که هریک از آنها نشانه اعجاز این کتاب آسمانی است. دانشمندان و پژوهشگران در طول تاریخ اسلام از زوایای گوناگون به مطالعه و بررسی این کتاب پرداخته اند. گروهی از نقطه نظر الفاظ و کلمات آن به بررسی پردخته انمد، و گروهی دیگر از نظر محتوا و مفاهیم آن. جمعی به جنبه های تاریخی قرآن توجه داشته اند، و جمعی دیگر به مسایل اخلاقی آن. عده ای مبانی اعتقادی قرآن را مطرح کرده اند، و عده ای دیگر آیات مربوط به احکام را مورد بررسی قرار داده اند. گروهی به بررسی آیات علمی قرآنی پرداخته، و گروهی دیگر آیات فلسفی آن ا تفسیر و تبیین کرده اند.

یکی از مسائلی که در قرآن بر آن تأکید بسیار شده و مطالعه و تحقیق پیرامون آن نمایشگر اعجاز این کتاب آسمانی است، مسئله انسان می باشد. این مسئله نیز از دیدگاههای مختلف مورد بررسی اندیشمندان اسلامی قرار گرفته است. اگر ما انسان را درست نشناسیم و ندانیم که قرآن چه نظری درباره انسان دارد و هستی ها و بایستی های او را چگونه مطرح می سازد، هیچ گاه نخواهیم توانست برنامه و طرحی صحیح درباره نظام اجتماعی یک جامعه اسلامی ارائه دهیم.

کتاب مبانی انسان شناسی در قرآن تألیف دکتر عبدالله نصری در پانزده فصل به مطالب زیر می پردازد:
- انسان معمای قرون و اعصار
- انسان و مسئله شناخت
- آفرینش انسان
- معماهای وجود انسان
- ابعاد وجودی انسان و نیازهای او
- طبیعت و فطرت انسان
- ارزش و مقام انسان
- عوامل رشد انسان
- موانع رشد انسان
- وسایل و روش های رشد انسان
- انسان و رابطه هایش
- انسان و آزادی
- انسان و سنت های الهی
- اصول ثابته طبیعت انسانی
- تحلیلی بر داستان آدم در قرآن

از مسائلی که در قرآن بر آن تأکید بسیار شده و مطالعه و تحقیق درباره آن نمایشگر اعجاز این کتاب آسمانی است ، مسئله انسان است. انسان شناسی قرآن ، انسان را محمدود نمی سازد ، تک بعدی به انسان نمی نگرد و همه ابعاد انسان را نظر می گیرد. انسان را به صورت یک کل واحد و یک مجموعه کامل در نظر می گیرد. از همین جاست که تمام مسائل مطرح در بحث انسان شناسی در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است.
قرآن هم چگونگی پیدایش انسان زا مطرح کرده و هم فلسفه خلقت انسان را . قرآن هم به سؤال از کجا آمده ایم پاسخ می دهد و هم به سؤال به کجا باید رفت؟! هم ابعاد وجودی انسان را مطرح ساخته و هم طبیعت و نهاد آدمی را مشخص می کند. هم نیازهای انسان را مطرح می کند و هم چگونگی ارضای این نیازها را! در قرآن هم سخن از عوامل رشد انسان به میان آمده و هم به هریک از موانع رشد به طور مجزا و مستقل اشاره شده است...
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما