loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تعلیم و تربیت اسلامی

1 (1)

ناشر امیرکبیر

نویسنده علی شریعتمداری

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 250

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب پس از تعریف ساده و کوتاه و گویا در خصوص مسائل تعلیم و تربیت ، مکان آن، در فرهنگ تربیتی، به بعد انسان شناختی مسئله می پردازد و نظام تربیتی اسلام را با نظامهای شرق و غرب مقایسه می کند.
در مبحث ویژگی های نظام تربیتی اسلام به 5 جنبه تربیتی 1- الهی 2- هدایتی 3- پویایی 4- عقلانی 5- انقلابی اشاره کرده است.
در این کتاب 2 روش آموزش یکی طریق عادت دادن و یکی طریق تربیتی، ارائه شده طریق عادت دادن همان آموزش های مکتب سلوک و رفتار است که بوسیله پاولف روسی مطرح گردید و طریق تربیتی بیشتر بر نقش فکر و تعقل تکیه دارد.
هدفهای تربیتی اسلام نیز که به استنادات قرآنی و روایی مخصوصاً از نهج البلاغه آمده است بخش قابل توجهی از این کتاب است.
این هدفها بطور خلاصه شامل پرستش خدا، به عنوان هدف اساسی- تقوا – آزادی – حکمت و تعلیم آن – پرورش روح عدالت خواهی – تکامل انسان – مستقل نمودن فرد – مسئولیت دادن به او – تغییر رفتار انسان – روحیه برادری و همکاری – دوستی با ملل دیگر – پرورش نیروی فکر – پرورش روح جمعگرائی – پرورش شخصیت اخلاقی و ... می باشد.
روشهای تربیتی نیز شامل 1- تلفیق علم و عمل – توام ساختن ایمان و عمل – تربیت عملی – روش عقلانی در تربیت اسلامی – امر به معروف و نهی از منکر – جهاد به عنوان یک روش – پاداش و تنبیه – توبه به عنوان روش تربیتی – پند و اندرز – ذکرمثل – ذکر قصه و سرگذشت اقوام و ملل – دعا و نیایش آمده است.
در پایان کتاب نیز نظام تربیتی و آموزشی در مدارس ، دانشگاهها، حوزه ها بصورت خلاصه آمده و گاهاً نقاط قوت و ضعف آن مطرح گردیده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما