loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دروس فلسفه

5 (1)

ناشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

نویسنده محمدتقی مصباح یزدی

سال نشر : 1375

تعداد صفحات : 307

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

محتوای این کتاب با توجه به کمبودها و نارسایی های موجود در تدریس فلسفه و پژوهش های فلسفی و به منظور چاره اندیشی برای رفع آنها ترتیب یافته است. مهم ترین این نارسایی ها، چنان که استاد در مقدمه چاپ اول آورده اند، از این قرار بوده است: کمبود کتاب های درسی که به منظور تدریس و با رعایت اصول تعلیم و تربیت نگارش یافته باشد، پیچیدگی و اغلاق بیش از اندازه کتاب های فلسفی، طرح پاره ای از مسائل که چندان کاربردی در زمینه تحقیق در مسائل عقیدتی ندارند، فقدان کیفیت مطلوب در طرح مسائل ضروری به گونه ای که دانشجو هدف از طرح آنها را درک کرده، روش بهره گیری از آنها را در موارد حاجت بیاموزد، و بالاخره رکود و توقف حرکت تکاملی فلسفه.
برای رفع کمبودها و نارسایی های مزبور، استاد مصباح مجموعه ای از مسائل مهم فلسفی را که نقش اساسی تری در تبیین مبانی عقیدتی دارند، برگزیده و با رعایت ترتیب منطقی، برای جمعی از طلاب حوزه علمیه قم به سبک نوینی تدریس کرده اند. این شیوه عرصه را برای انتقادات و تصحیحات صاحب نظران می گشاید و این ایستاییِ عارضی را برطرف می سازد، و پویایی و بالندگی را به فلسفه اسلامی بازمی گرداند، و نیز قدمی است در راه تسهیل آموزش فلسفه و توسعه فرهنگ اسلام و انقلاب. این درس ها به همت برخی از شرکت کنندگان نگارش یافته و بعد از بازنگری استاد، در قالب این کتاب به طبع رسیده است.
این کتاب یک دوره مختصر، ولی کامل از مسائل بنیادین فلسفی است که شالوده برهان های عقلی برای اثبات مسائل عقیدتی را تشکیل می دهند. در این اثر پس از تعریف فلسفه، ابتدا بحث شناخت و معرفت شناسی، و بعد مباحث وجودشناسی (هستی شناسی) مطرح می شود و این روند تا پایان بحث حرکت جوهری ادامه می یابد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما