loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نگاهی به معرفت شناسی در فلسفه اسلامی

ناشر سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

نویسنده حسن معلمی

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 316

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 35095 10003022
130,000 117,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب در تبیین اصول معرفت شناسی اسلامی به پژوهشی در آراء اندیشمندان مسلمان پیشین و معاصر پرداخته است.
معرفت شناسی در فلسفه اسلامی همواره به صورت ضمنی مطرح بوده و فیلسوفان مسلمان به پشتوانه بدیهیات اولیه و عقل، تنها گاهی به نقد سخن سوفسطاییان پرداخته و در برخی مواقع با عنوان «وجود ذهنی» مباحثی را مطرح کرده اند اما در هیچ یک از این مباحث تمامی ابعاد موضوع مورد مطالعه قرار نگرفته است.
برخی از اندیشمندان معاصر در پاسخ گویی به شبهات معرفت شناسی مطرح در فلسفه غرب، مباحثی را مطرح کرده اند که در این نوشتار به آن ها اشاره شده است.
این کتاب در دو بخش کلی تدوین شده است. بخش اول با عنوان «معرفت شناسی در فلسفه اسلامی» آرای فلاسفه پیشین مانند؛ فارابی، ابن سینا، کندی، غزالی، شیخ اشراق، ملاصدرا و حکیم سبزواری را مورد بررسی قرار داده است.
در بخش دوم با نام «فلاسفه معاصر» آراء و اندیشه های فلاسفه بعد از ملاصدرا چون؛ علامه طباطبایی، شهید مطهری و محمدتقی مصباح مطره شده اند.
از موضوعات این اثر می توان عالم جسمانی، بدیهیات اولیه، ابزار ادراک، علم به خداوند متعال، وجود ذهنی، ارزش شناخت و بحث مطابقت را نام برد.
کتاب های رسایل ابن سینا، التعلیقات، شرح تجرید، اعجاز قرآن، معیارالعلم، احصاءالعلوم، انسان کامل و اندیشه های اهل مدینه فاضله از منابع مورد استناد در تدوین این اثر به شمار می روند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما