loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پیشینه و پیرنگ معرفت شناسی اسلامی

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

معرفت شناسی از جمله علومی است که به یک معنا به اموری می پردازد که روشن، بدیهی و غیر قابل انکار است، لذا غیرضروری به نظر می رسد. به همین دلیل تا زمان مرحوم علامه طباطبایی دغدغه اصلی فیلسوفان مسلمان نبوده و مباحث آن به طور پراکنده در فلسفه مطرح می شده است. ولی با نگاهی دیگر، پاسخی است به شبهات علوم پایه و مبنایی بشر به گونه ای که اگر شبهات مربوط پاسخ داده نشود، زمینه شکاکیت و نسبیت فراهم می گردد؛ به این دلیل علمی است ضروری، اساسی و ریشه ای.

مباحث معرفت شناسی بدون عنوان و تحت عناوین دیگر، از زمان کندی و فارابی در فلسفه اسلامی مطرح بوده است و مطالب ارزشمندی نیز از طرف فلاسفه مسلمان در این باب به جای مانده که می توان با آن ها یک معرفت شناسی منسجم و محکم را پایه ریزی کرد، چنانچه مرحوم، شهید مطهری و دیگز بزرگان همین کار را انجام داده اند.

در زمان مرحوم علامه، به لحاظ وجود شبهات فراوان معرفت شناسی و تأثیر آن ها در حوزه های دیگر معرفتی، ایشان و شهید مطهری به طور منظم و با عناوین مشخصی بدین علم انسجام بخشیدند و مطالب پراکنده فیلسوفان را به طور یک جا مطرح کردند. این کار توسط دیگران ادامه پیدا کرد و اگرچه اکنون با حجم فراوانی از مباحث مربوط به معرفت شناسی مواجه هستیم. ولی هنوز این علم، نیازمند تکمیل، تبیین و تفصیل است.

کتاب پیشینه و پیرنگ معرفت شناسی اسلامی نگاهی است تحلیلی به معرفت شناسی؛ یعنی تتبعی در باب مسائل آن، تجزیه، تحلیل، نقد و بررسی و در مواردی ارائه نظریه خاصی، جهت برداشتن قدمی دراین مسیر حساس و سرنوشت ساز به منظور پاسخ گویی به شبهاتی که جنبه اساسی و مبنایی دارند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما