loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سلام پیش دبستانی ها 22: امنیت در اینترنت برای کودکان

ناشر کتاب نیستان

نویسنده داریوش صادقی

تصویرگر ایلگار رحیمی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 48

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 35341 10003022
4,500 4,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در این کتاب مصور، ضمن طرح مطالبی در زمینه ی اینترنت، استفاده کنندگان از اینترنت، و رابطه ی کودکان و نوجوانان با اینترنت، برخی مشاغل و حرفه های مرتبط با اینترنت در قالب معرفی افراد شاغل در این حرفه ها بیان گردیده است که عبارت اند از: پویانمایی، گرافیک، مدیر پروژه، طراحی وب سایت، و مشاور پایگاه داده ها. در پایان واژه نامه ای از لغات متن فراهم آمده است.

امنیت در اینترنت برای کودکان 6 تا 12 سال است.
این کتاب در چهار بخش تهیه شده است:

بخش اول : اینترنت چیست؟

بخش دوم : امنیت در اینترنت

بخش سوم : آموزش نکات امنیتی به کودکان

بخش چهام : آموزش والدین ( راهکارهای امنیت در اینترنت برای کودکان)



دربخشی از مقدمۀ کتاب می خوانید:
در عصر ارتباطات هر روز نقش رایانه در زندگی مردم بیشتر می شود و نیاز به استفاده از رایانه و اینترنت و آشنایی و آگاهی از علومروز، جزء لاینفک زندگی روزانه­ی انسان ها شده است. سی یا چهل سال پیش از رایانه و اینترنت و تلفن همراه و دستگاه های هوشمند دیجیتال خبری نبود و زندگی در آرامش و سادگی آن دوران سپری می شد. امروزه، رشد تکنولژی و دانش بشری شتاب زیادی گرفته است و در آینده ای بسیار نزدیک شاهد شگفتی هایی در این عرصه خواهیم بود و زندگی تمام دیجیتالی، زندگی بشر را در بر می گیرد. زندگی کودکان امروز، در بیست و سی سال آینده خارج از تصور ما خواهد بود. دوره ای که به پیش بینی دانشمندان، محتوای کلیه­ی علوم در هر 48 ساعت دو برابر می شود شاید تصورش برای ما کمی سخت باشد. ولی کودکانِ امروز، چنین آینده ای را خواهند گذراند. بدیهی است هر چه زیر بنای علمی، فکری، تربیتی و انطباق پذیری این کودکان بهتر پایه ریزی شود در آن زمان زندگی پربارتری خواهند داشت.

یادگیری کار با رایانه، درک واضح از عملکردهای سخت افزاری و نرم افزاری، دانش بهره برداری مفید از اینترنت و مهمتر از اینها درک امنیت و حفاظت از حریم خصوصی در فضای مجازی برای آینده­ی کودکان ضروری است. در این کتاب سعی کرده ایم تا با زبان ساده برخی از خطرات موجود در فضای مجازی را به کودکان آموزش دهیم. اینترنت هر چند یک فضای مجازی است اما در صورتی که موارد ایمنی و حفاظت از اطلاعات شخصی را در آن رعایت نکنیم، در زندگی حقیقی ما مشکلات و خطرات فراوانی را بوجود می آورد. در نگاه اول شاید برخی از مطالب این کتاب برای کودکان چهار تا هفت ساله کمی دشوار به نظر آید ولی اگر این مطالب به زبان کودکانه و به همراه بازی برای کودکان مطرح شود از همین دوران ذهن آنان را با خطرات بالقوه ای که در دنیای مجازی وجود دارد آشنا می کند. کودکان بوسیله­ی کتاب، رسانه و نرم افزار باید نسبت به این خطرات واکسینه شوند. امروزه سن کار با رایانه و استفاده از اینترنت هر ساله کاهش می یابد و کودکان بسیاری را می بینیم که با 6 یا 7 سال سن در حال کار یا بازی با رایانه و جستجو در صفحات اینترنت هستند.

برخی از راهکارهای امنیتی که در انتهای کتاب به آنها اشاره شده است:

1- رایانه ای را که کودک شما با آن کار می کند در محلی قرار دهید که قابل دید باشد. بهتر است محلی را برای رایانه انتخاب کنید که در مسیر رفت و آمد شما باشد. این مسئله باعث می شود بطور غیرملموس بر فعالیت های اینترنتی کودک خود نظارت داشته باشید.

2- ساعت هایی را که کودک می خواهد از اینترنت و رایانه استفاده کند ، در زمان هایی قرار دهید که خودتان در نزدیکی آن ها مشغول به کار باشید. همچنین توجه داشته باشید که زمان استفاده از اینترنت و رایانه را برای کودکان به یک یا دو ساعت استفاده در روز محدود نمایید.

3- برای کودکان چهار تا هفت سال لازم است که حتماً به همراه والدین خود وارد اینترنت شوند. برای این کار بهتر است از قبل چند وب سایت اینترنتی مربوط به کودکان را انتخاب کنید و در حالی که کنار فرزندتان نشسته اید ، به او اجازه دهید در این وب سایت ها جستجو کند، بازی کند و هر طور که دلش می خواهد کنجکاوی نماید.

4- حتماً زمانی که کودکان از رایانه برای ورود اینترنت استفاده می کنند، از نرم افزارهایی استفاده نمایید که به کودکان اجازه می دهد فقط در سایت هایی که مخصوص کودکان است جستجو کنند. به یاد داشته باشید که کودکان به طور کاملاً اتفاقی می توانند وارد سایت های شوند که دیدن آن ها برایشان مناسب نیست.

5- در زمان هایی که مناسب تشخیص می دهید درباره امنیت اینترنت با کودکان صحبت کنید. برای آن ها توضیح دهید که اینترنت ابزاری است که می تواند ما را به دنیای بسیار بزرگی از اطلاعات وصل کند . اینترنت مانند شهر بزرگی است که همه چیز در آن پیدا می شود. چیزهای بسیار جالب و جذاب دارد. همچنین خطراتی که باید آن ها را بشناسیم و از آن پرهیز کنیم.

6- اگر کودک شما از اینترنت به عنوان یک وسیله­ی سرگرمی استفاده می کند حتماً باید قوانینی را که شما برای او گذاشته اید رعایت کند. این قواعد را باید به صورت یک لیست کوتاه و مختصر برای او به طور واضح توضیح دهید.

و راهکارهای دیگر......
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما