loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نقد مبانی هرمنوتیکی نظریه قرائت های مختلف از دین

ناشر مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص)

نویسنده قربانعلی هادی

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 360

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

هرمنوتیک یکی از مبانی مهم نظریه قرائت مختلف از دین است، که از فعل یونانی (Hermeneneuein به معنای تفسیرکردن ) اشتقاق یافته و به معنای تفسیر، تأویل یا هنر دست یابی به فهم کامل گفتار یا نوشتار، به کار می رود. هرمنوتیک فلسفی تاثیر بنیادینی در ایجاد نظریه تعدد قرائت ها داشته است. هرمنوتیک، ریشه در تفسیر و تاویل متون دینی و کتب مقدس دارد. در آئین یهود «فیلون» به تاویل و تفسیر فلسفی و عرفانی کتاب مقدس یهودیان پرداخت. در مسیحیت، تاویل برای هماهنگ کردن محتوای «انجیل» و زندگی اسلام نیز هرمنوتیک در قالب علم تفسیر، تاویل و علم اصول و مسئله «ظهور» و کشف مراد مولف و متکلم، ظهور یافت. مراد از دین در این کتاب، شریعت ها و آئین های الهی اند که منشأ واقعی دارند و دارای متون وحیانی ـ آسمانی، به دور از تحریف و دروغ پردازی و درون مایه صحیح و مطابق با واقع می باشند. منظور از قرائت های مختلف از دین، برداشت های متفاوت از متون دینی (قرآن و سنت، عهدین در مسیحیت، عهد عتیق و تلمود در یهود) است و متن دینی نیز تنها متن نوشتاری نیست. قرائت پذیری دین و متون دینی، پذیرفتن چند معنای غیر قابل جمع است. نقد به معنای سَرِه از میان درهم های ناخالص است، که ناظر به شرح معایب و محاسن عملکرد شخص، خبر و نظر می باشد. نقد در مباحث عقلی، رد یا اثبات خوانده می شود.

این پژوهش با موضوع نگاهی انتقادی به مبانی هرمونتیکی نظریه قرائت های مختلف از دین در 5 بخش و 15 فصل تشکیل شده است. عناوین بخش های کتاب به شرح زیر است:
*بخش اول: کلیات
*بخش دوم: گونه ها، مکاتب و گرایش های هرمنوتیک در غرب
*بخش سوم: نقد و تبیین هرمنوتیک و تعدد قرائت ها در غرب
*بخش چهارم: نقد و تبیین هرمنوتیک بر پایه دیدگاه های متفکران مسلمان
*بخش پنجم: نقد هرمنوتیک و قرائت های مختلف بر پایه دین شناسی سنتی
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما