loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخ هنر اسلامی

ناشر امیرکبیر

نویسنده کریستین پرایس

مترجم مسعود رجب نیا

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 214

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مؤلف کتاب در مقدمه می گوید: با کوششی که برای گنجانیدن تاریخ هنر سده های هفتم تا بیستم میلادی در این کتاب کرده ام، تنها مناظری از ثروت و گوناگونی هنر اسلامی را به دست داده ام ولی امیدوارم که این مطالب، دست کم انگیزه ای شود برای پژوهش در معماری و نقاشی و بسیاری هنرها و پیشه های جهان اسلامی.

آغاز هنر اسلامی: داستان هنر اسلامی با چکاچاک شمشیر و آوای سم ستوران در بیابان ها و بانگ بلند پیروزی «الله اکبر» آغاز می شود.

دمشق و سوریه: برای آغاز سخن، هیچ جا شایسته تر از دمشق نیست. دمشق شهری است کهن و بر سر راه کاروان که خلیفه های بنی امیه آن را به پایتختی برگزیدند.

شکوه بغداد: عباسیان را ایرانیان پشتیبانی می کردند و چون این خاندان بر روی کار آمدند، دارالخلافه را به بغداد که به ایران نزدیکتر بود آوردند.

قرطبه پایتخت اندلس: یک شاعر مسلمان گوید که « از دربار بغداد و شکوه خیره کننده آن دیگر سخنی نگو و ایران و چین و برتری های آنها را ستایش مکن زیرا جایی برتر از قرطبه در جهان نیست … .»

قاهره و خلفای فاطمی: به هنگامی که قرطبه از جنگ خانگی رو به ویرانی می رفت و بربرها آن را به باد غارت گرفته بودند یک شهر اسلامی دیگر در گوشه ای از قلمرو اسلام استقلال یافت و دستگاه خلافتی در آن بنیاد گرفت. این شهر نوخاسته قاهره بود که به دست خلفای فاطمی در سده میلادی برابر با چهارم هجری پایه گذاری شد و مرکز هنر گشت چنانکه با بغداد و قرطبه در روزگار عظمت آنها پهلو می زد.

اورشلیم و صلیبیان: در ژوئیه ۱۰۹۹ صلیبیان بر اورشلیم حمله ور شدند. دروازه های بزرگ آن را بستند و بر بالای دیوارها پاسدار گماشتند. با آنکه صلیبیان به اسلام به دیده تنفر می نگریستند از دیدن گنبدالصخره به حیرت افتادند و به جای ویران کردن، این مسجد را به کلیسا تبدیل کردند.

ترکان سلجوقی در ایران و بین النهرین: پادشاهان سلجوقی پشتیبان دانشمندان و شاعران و مورخان و جغرافیانگاران بودند و اصفهان را پایتخت ساختند.

ترکان سلجوقی در آسیای صغیر: در آغاز سده سیزدهم، برابر با قرن ششم، سلجوقیان آسیای صغیر حکومتی استوار ساخته بودند و سلطان علاءالدین کیقباد سلجوقی در آن خطه فرمانروایی می کرد و پایتخت وی شهر کهن قونیه بود.

مصر و سوریه در زیر فرمان مملوکان: بیبرس، که از غلامان ترک بود، چهارمین و بزرگترین دودمان مملوکان مصر را که تا سده شانزدهم، برابر با سده دهم هجری، بر سرزمین مصر فرمان راندند بنیاد نهاد.

مغولان و راه چین: چون به حکومت ایلخانان مغول در ایران می نگریم می بینیم که چگونه حتی این مردمی که جهان ویرانگرتر از ایشان را به خود ندیده بود، الهام ها و حیات و زیبائی تازه ای برای هنر اسلامی به ارمغان آوردند.

غرناطه بازپسین پادشاهی اسلامی در اسپانیا: غرناطه در پایان سده پانزدهم برابر با قرن دهم هجری از دست مسلمانان بیرون رفت. اما شگفتا که این شهر در سالهای آخر حکومت اسلامی با هنرهای بسیار زیبا و بدیع آراسته شد و دودمان بنی نصر غرناطه در سرزمینی که از هر سو دشمنان به ایشان می تاختند، لحظه ای شکوه دوران آغاز حکومت اسلامی را بر اندلس زنده کرد.

ایران و دودمان تیمور: هنگامی که تیمور، سمرقند را به پایتختی برگزید زبردست ترین استادان هنرمند و صنعتگر را از شهرهایی که گشوده بود به آن شهر آورد و در سایه حمایت او و پسرانش هنرمندان ایرانی در کار خویش کامیابی های فراوانی به دست آوردند و شاهکارها ساختند.

استانبول و ترکان عثمانی: سلطان محمد فاتح در ۱۴۵۳ (۸۵۷هـ) قسطنطنیه را گرفت و دولت بیزانس را برانداخت. شهر مسیحی قسطنطنیه پایتخت اسلامی و استانبول شد. در آنجا شروت و شکوه سلطان ترک، از دستگاه پرهیمنه و جلال بیزانسی های شکست یافته درگذشت.

ایران و شاهان صفوی: پس از آنکه حکومت تیمور از هم پاشید و جنگ های ایلات ترکمان پایان گرفت، دودمانی نو در آخر سده پانزدهم برابر با قرن نهم هجری، پدید آمد که نخستین دودمان ایرانی است که پس از حمله عرب بر کشور فرمانروا گشت. پایتخت آنها تبریز بود.

هند و دودمان گورکانیان هند- ۱ و ۲: هنگامی که به شرق هند می نگریم اندیشه های ایرانی را در هنر می بینیم که با سپاهی پیروزمند به آنجا راه یافته است. بابر از بازماندگان تیمور بود که هم جنگاور بود و هم خواستار هنر. زمانی که وی پادشاهی های مسلمان هند را که با یکدیگر همیشه جنگ داشتند شکست داد بنیاد یک امپراتوری نیرومند متحد را گذاشت که در آن هنرمند و ایران جوش خورده و درآمیخته و شیوه نو و پرهیجان مغولی را پدید آوردند.

سلطان لاله پرست و شاه قاجار: در اینجا از لونی بازپسین مینیاتوریست ترک و آثار وی یاد می شود و هنرهای دوره سلطان احمد سوم. همچنان در ادامه به هنرهای دوران قاجار می پردازد.

گذشته و آینده: مؤلف ضمن آوردن آثاری از هنرهای اسلامی در سرزمی های اسلامی از جمله ایران، امیدوار است که در آینده، گذشته و آینده با هم پیوند خورند و یک فصل پرهیجان دیگر هم بر تاریخ هنر اسلامی افزوده شود.

واژگان کلیدی: هنر، اسلامی، ایران، آسیا

فهرست مطالب

مقدمه

آغاز هنر اسلامی

دمشق و سوریه

شکوه بغداد

قرطبه پایتخت اندلس

قاهره و خلفای عباسی

اورشلیم و صلیبیان

ترکان سلجوقی در ایران و بین النهرین

ترکان سلجوقی در آسیای صغیر

مصر و سوریه در زیر فرمان مملوکیان

مغولان و راه چین

غرناطه بازپسین پادشاهی اسلامی در اسپانیا

ایران و دودمان تیمور

استانبول و ترکان عثمانی

ایران و شاهان صفوی

هند و دودمان گورکانیان هند- ۱

هند و دودمان گورکانیان هند- ۲

سلطان لاله پرست و شاه قاجار

گذشته و آینده

فهرست اعلام
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما