loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

امامت و سیاست (تاریخ خلفاء)

بر اساس دیدگاه و منابع اهل تسنن

2 (1)

ناشر ققنوس

نویسنده عبدالله بن مسلم ابن قتیبه دینوری

مترجم سید ناصر طباطبایی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 412

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب «الامامة و السیاسة» که به تاریخ خلفا معروف است به شرح وقایع بعد از رحلت رسول اکرم(ص) در دوران امویان و دو خلیفه عباسی پرداخته است. از مطالب عمده این کتاب توجه خاص به شهر مدینه، اوضاع اقتصادی و اجتماعی آن در گذر تاریخ می باشد. همچنین فتوحات اسلامیِ زمان خلفا در مغرب و اندلس جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است.

«الامامه و السیاسه» یکی از قدیمی ترین آثار نوشته شده به زبان عربی است. این کتاب از همان آغاز تألیف مورد توجه دیگر مورخان و محققان قرار گرفته و حتی بخشهایی از آن را در تاریخ طبری و کامل ابن اثیر می توان دید.
ابو محمد عبدالله بن مسلم دینوری معروف به ابن قتیبه (213 - 276 ق) نیز در میان اندیشمندان اسلامی دارای ویژگیهایی است. وی در عصر عباسی می زیست و آثاری اغلب مشهور و ماندگار دارد: «ادب الکاتب» که کتابی لغوی برای منشیان است؛ «المعارف» که اثری تاریخی و دایره المعارف گونه در موضوعهای متنوع است؛ «الشعر و الشعراء» که برگزیده ای از آثار و اشعار شاعران قدیم و جدید است؛ «تفسیر غریب القران» که تفسیری لغوی بر آیات دشوار قرآن است؛ «تاویل مختلف الحدیث» که مهمترین اثر کلامی ابن قتیبه به شمار می رود؛ و «تأویل مشکل القرآن» که رساله ای است در معانی و بیان و اعجاز قرآن از این کتابها که مهمترین آثار ابن قتیبه و از مشهورترین آثار جهان اسلام اند می توان دریافت که مؤلف از شخصیت علمی والایی بر خوردار بوده و در تاریخ، تفسیر و ادب عرب جایگاه والایی را به خود اختصاص داده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما