loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاکتیک های جنگی دفاع از مرزهای اسلامی در دعای اهل الثغور امام سجاد علیه السلام

5 (1)

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده سید جعفر مرتضی عاملی

مترجم حسن مجیدی | مطهره محسن بیگی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 208

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36223 10003022
30,000 27,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

بررسی اندیشه های سیاسی معصومین(ع) از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما به نظر می رسد که این اهمیت در مورد اندیشه های امام زین العابدین(ع) بیشتر از دیگران است و از دلایل آن، تصورات غلطی است که از امام چهارم(ع) در ذهن برخی مردم وجود دارد. اگر به سیره آن حضرت و به ویژه دعاهای صحیفه سجادیه نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که امام(ع) در لابهلای این دعاها، چه سیاست های مهمی را گنجانده اند. یکی از دعاهای امام سجاد(ع) در صحیفه، دعا برای مرزداران است؛ این دعا شامل سیاست ها و تاکتیک های جنگی می شود که امام برای مبارزه با حکومت جائر وقت به کار برده اند.

علامه جعفر مرتضی در کتاب «سیاسة الحرب فی دعاء أهل الثغور» با تشریح ابعاد مختلف دعای امام سجاد(ع) درباره مرزداران، به نکات مهمی در لزوم به کارگیری همه راه ها و وسایل مشروع برای دفاع از سرزمین های اسلامی می پردازد و یادآور می شود که این دعا، مجموعه ای بسیار مهم و گرانقدر برای جهان تشیع در تبیین مفهوم جهاد و دفاع است.

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب می نویسد: «اینجانب در پی درخواستی که دوست عزیزی از من داشتند، وعده دادم تا برخی از آنچه را که مربوط به امام سجاد ـ سلام و صلوات خداوند بر ایشان و خاندان پاکش باد ـ است، بنویسم. پس، گزیدهای از سیاست جنگ و نبرد در دعای امام سجاد(ع) برای مرزداران را، برگزیده و ترجیح دادم که تا حد امکان خلاصه باشد... آنچه که بنده در این کتاب گنجانده ام، بر روی نکات زیر تأکید دارد: دعای امام سجاد (ع) و درخواست کمک و یاری ایشان از خداوند به منظور محقق ساختن این امور، نوعی تلاش و کوشش در جهت محقق شدن آنهاست و اگر اینها عملاً و به راحتی تحقق پذیر بود، دیگر این استمداد از خداوند معنایی نداشت. بنابراین تلاش و کوشش برای محقق شدن چنین امری با امکانات مادی موجود، توجیه پذیر است. وظیفه ما در این زمینه، تأکید داشتن بر لزوم تلاش برای دستیابی به تمامی آنهاست و اینکه آن را جزیی از سیاست جنگ، امور مهم، اهداف یا روشهای شرعی به حساب آوریم که هیچ چارهای جز وضع مکانیزمهای عملیاتی و اجرایی برای آنها نیست.»

علامه جعفر مرتضی در ادامه می نویسد: «این کتاب همچون دعا (دعای صحیفه سجادیه در مورد مرزداران)، دارای چهارده فصل است که هر فصل آن، مسائل اساسی و مهم جنگ و نبرد را بررسی میکند با این تفاوت که برخی امور مهم و حساس دیگری نیز همچون تبلیغات جنگی، آمادگی روحی و غیره وجود دارد که در چندین فصل به آنها اشاره شده است.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما