loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حکومت دینی: (در اندیشه توماس آکویناس و امام خمینی (س))

ناشر موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده سید مجید قاسمی پطرودی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 409

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

ادیان الهی با تمامی تفاوت هایی که دارند، برای انسان و پاسخ گویی نیازهای واقعی او آمده اند و یکی از نیازهای انسان سیاست و حکومت است که باید توسط دین پاسخ داده شود و جایگاه و نقش حکومت دینی برای نیل بشریت به سعادت تبیین گردد و راه کارهای اجرایی کردن قوانین و دستورات الهی در جامعه مشخص شود.

این کتاب کوشیده است " حکومت دینی" را از منظر دو تن از عالمان بزرگ دینی بررسی کند. حکومت دینی از منظر یک عالم مسیحی و یک عالم اسلامی و شیعی.

مؤلف کوشیده است این پرسش را که " اساسی ترین نقطه اشتراک توماس آکویناس و امام خمینی، در باب حکومت دینی چیست؟ " را مورد بررسی قرار داده و در پاسخ فرضیه " حکومت دینی، در اندیشه سیاسی توماس آکویناس و امام خمینی، به معنی حاکمیت قانون دینی توسط فاضل ترین فرد جامعه می باشد."را مورد آزمون قرار دهد.

وی می نویسد: توماس آکویناس مسیحی، متعلق به قرن 13 میلادی و امام خمینی مسلمان، متعلق به قرن 14 هجری قمری، از اندیشمندانی میباشند که با قرائت جدید خود از مسیحیت و اسلام، فصل جدیدی را در عالم اندیشه گشودند. ولی با توجه به نقاط اشتراک و افتراق فکری و دینی، وجود اشتراک نظر آنان در یکی از مفاهیم کلامی اسلام و مسیحیت به نام "حکومت دینی"، چیزی نیست که از کنار آن به سادگی بتوان گذر کرد.

لازم به ذکر است، نویسنده در فصل اول این کتاب به زندگی و آثار سن توماس آکویناس و مبانی فکری و اندیشه سیاسی وی می پردازد. فصل دوم کتاب نیز به زندگی و آثار امام خمینی (س)، مبانی فکری و اندیشه سیاسی ایشان اختصاص یافته است. در فصل سوم و انتهایی کتاب نیز مؤلف به بررسی تطبیقی اندیشه ها و نقاط افتراق و اشتراک محوری اندیشه ایشان می پردازد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما