loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دین در روابط بین الملل

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37525 10003022
191,000 171,900 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

هدف کتاب حاضر بررسی و آزمون جنبه های مذهبی سیاست های بین المللی است.
بر همین اساس سهم و نقش عمده ای در غنی ساختن ادبیات موجود در این حوزه به خود اختصاص داده است.
همچنین به دنبال پاسخ به این سئوال است که آیا واقعاً نیازمند یک پارادایم جدید هستیم که در چارچوب آن دین بعنوان یک پدیدة مهم در توضیح و تبیین روابط بین الملل مدنظر قرار گیرد یا خیر؟

این کتاب از جنبه های مختلف حائز اهمیت می باشد.
نخست آنکه این کتاب، طرح دین در روابط بین الملل را بطور عام مورد بررسی قرار داده و از نقش سایر ادیان نیز در روابط بین الملل سخن گفته است. اگرچه کماکان بخش عمده ای از حجم آن به نقش و جایگاه اسلام اختصاص یافته است.
دوم؛ در این کتاب مؤلفین به نقش دین و به ویژه اسلام بطور اخص در روابط بین الملل پرداخته اند و از طرح عمومی مسائل مربوط به اسلام سیاسی که شامل رابطه سیاست و حکومت با دین و مباحث مربوط جایگاه دین در سیاست داخلی است اجتناب کرده و تحلیل ها و مباحث خود را بر مباحث سیاست خارجی و سیاست بین الملل متمرکز ساخته اند.
و سوم؛ به روز بودن مطالب و فراگیر بودن در حوزه مطالعات موردی آن است که تقریباً همة مثال ها و موارد موجود را تحت پوشش قرار داده است.

کتاب فوق از هشت فصل تشکیل شده است.

در فصل اول با عنوان «مقدمه»، چگونگی و چرائی ورود دین به روابط بین الملل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

فصل دوم با عنوان «بُعد مغفول مانده»، به بررسی ابعاد مغفول مانده دین در حوزه روابط میان دولتها اختصاص یافته است. بر همین اساس به دنبال پاسخ گویی به سئوالات زیر می باشد: چرا رشته روابط بین الملل برای لحاظ کردن دین آمادگی ندارد؟ چرا رشته روابط بین الملل که برای تقریباً صد سال توسعه یافته و دارای ریشه های فکری قوی است دین را به عنوان مرجع وارد نکرده است؟ همچنین در این فصل به عوامل دیگری که در روابط بین الملل تأثیرگذار بوده اند، همچون رفتارگرایی و همچنین استفاده روش کمی که باعث ایجاد جای خالی مذهب در بررسی روابط بین الملل شد، توجه شده است.

فصل سوم با عنوان «دین و مشروعیت»، به دنبال فهم ارتباط مشروعیت سیاسی و مذهبی در سیاست بین الملل است. در واقع در این فصل رابطه میان دین و مشروعیت سیاسی به ویژه در حوزه سیاست خارجی مورد کنکاش قرار گرفته است.

فصل چهارم با عنوان «منازعات مذهبی محلی به مثابه مباحث و موضوعات بین المللی»، به دنبال بررسی این مسئله است که آیا مسائل داخلی مذهبی و درگیری های درون مرزی به صحنه بین الملل نیز سرایت می یابند. این فصل همچنین توضیح می دهد که چگونه درگیری های مذهبی از مرزها عبور می کند و چگونه درگیری های محلی بین المللی می شود و چگونه درگیری ها بر سر مکان های مقدس مسئله ای جهانی می شود.

فصل پنجم با عنوان «پدیده های فراملیتی دینی»، به بررسی پدیده دین و نقش آن در سطوح فراملّی پرداخته است. همچنین در این فصل، به بررسی و تحلیل عمیقی از مسائلی همچون تروریسم، بنیادگرایی مذهبی و اسلام سیاسی که به نوعی دارای اشتراکاتی با یکدیگر هستند پرداخته شده است.

فصل ششم با عنوان «مبحث برخورد تمدنها»، برخورد تمدن ها و جایگاه آن در تبیین رابطه میان دین و روابط بین الملل را مورد بررسی قرار داده است. همچنین این فصل شامل بحث هایی پیرامون نظریه هانتینگتون و چندین بحث مقابل آن و همچنین هم پوشی ها (اشتراکات) مفهومی فرهنگ، مذهب و قومیت و اهمیت آنها در روابط بین الملل است. و در نهایت به بررسی تجربی تأثیر مقایسه ای مذهب و تمدن ها و جدایی طلبی بر درگیری های قومی طی سال های 1990 پرداخته شده است.

فصل هفتم با عنوان «مناقشه فلسطین و اسرائیل: مطالعه موردی دین و سیاست بین الملل»، ابعاد گوناگون این مناقشه با تأکید بر نقش دین در این منازعه مورد بحث قرار گرفته است. همچنین ضمن بیان نقش مذهب و تأثیر آن؛ هم بر مسلمانان و یهودیان درگیر در منازعه، سعی شده است به بررسی نقش آن در خشونت رو به رشد نیز پرداخته شود.

فصل هشتم با عنوان «به سوی نظریه ای در باب روابط بین الملل و دین»، چشم انداز امکان طراحی و تدوین یک نظریه برای روابط بین الملل و دین مورد بررسی قرار گرفته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما