loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عوالم خیال

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در کتاب حاضر که "عوالم خیال: ابن عربی و مساله ی کثرت ادیان" عنوان یافته، نویسنده نخست، مبانی نظری هستی شناسی، جهان شناسی و انسان شناسی ابن عربی را تبیین می کند. ضمن آن که مباحث معرفت شناسی عرفانی، دین شناسی و معادشناسی نیز طی آن مطرح می گردد. بخش نخست که "کمال انسان" نام دارد، متضمن این موضوعات است: "وحدت وجود"، "عالم صغیر، عالم کبیر و انسان کامل"، "اخلاق و بی پروایی به شریعت" و "خودشناسی و فطرت انسان". نویسنده در بخش دوم به نقش اساسی خیال در عالم، روان انسان و زبان می پردازد و طی آن، این موضوعات را مطرح می سازد: وحی و تخیل شاعرانه، دیدار با مردان مثالی، و مرگ و آخرت. بخش سوم، شامل بعضی از آموزه های ابن عربی درباره ی حقیقت ایمان و تکثر دینی است.
نویسنده در فصل پایانی کتاب کوشیده عناصر اصلی نظریه ی ابن عربی را درباره ی دین، فراهم آورد. کتاب حاضر با مقدمه ی مترجم و نویسنده به چاپ رسیده است.

برای مثال، مترجم در آغاز می گوید: به عقیده ی ابن عربی، انسان صورت خداست. ظرفی که همه ی اسماء و صفات الهی در آن تجلی یافته است. از این رو انسان مجملی از کلی جهان است. این سخن به این معناست که او این استعداد را دارد که هرگونه قید و حدی را بپذیرد و شکل هریک از اشیای جهان را به خود بگیرد و یا این که هیچ یک از آن ها را به خود نگرفته و به سوی مطلق سیر کند... با نگاه کلی به هستی شناسی، انسان شناسی و معرفت شناسی، ابن عربی، این نتیجه به دست می آید که اولا بنابر نظریه ی وحدت وجود، هیچ انسانی نیست مگر این که به وجود خدا اعتقاد دارد؛ زیرا کسی که به وجود حتی وجود محدود باور دارد، به خدا باور دارد. دوم این که هرگونه باوری درباره ی خدا درست است؛ زیرا هر اعتقادی در حد خودش مطابق با واقع است".
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما